woensdag 21 oktober 2015

Low & slow (juice en veel meer ideeën)

in het Trademart kooktheater © Jaarbeurs

Onlangs stond ik als chef in het kooktheater van de Trademart najaarsbeurs. Elk uur verzorgde ik een workshop binnen een boeiend en vooraf bepaald thema (samengesteld door the one and only Inge van der Helm). Daarvoor maakte ik gebruik van producten van diverse standhouders. Inspirerend voor de bezoeker, heel leerzaam voor mij. En werkelijk ontzettend leuk om te doen.

In de workshop 'Gezonde kost' ging ik (o.a.) met de Wartmann Slowjuicer aan de slag. Voor mij een eerste kennismaking! Zoals je weet, ben ik dol op smoothies. De ultieme start van de dag. Ik deelde al een paar van mijn favoriete recepten in mijn blog maar ook in mijn kookboek 'Sterren van de hemel'. Mijn smoothies maak ik in een eenvoudige mixer. Die maakt niet de meest gladde smoothies, maar 'does the job'. Een slowjuicer is echter heel wat anders! Daarmee pers je sap uit wortelen, bieten en zelfs kruiden! Wat een genot!



Pure concentratie ;-) ©

Ik ben groot fan van het combineren van groenten en fruit in kleurrijke bereidingen en met de slowjuicer kan ik dus echt mijn hart ophalen. De Wartmann slowjuicer is bovendien bijzonder gemakkelijk in gebruik. Het is best spannend als je een demo moet geven met een apparaat dat je nog niet eerder in handen had, maar tegelijkertijd is het de ultieme test! De Wartmann slowjuicer liet mij niet in de steek. Het is echt super gemakkelijk om het apparaat in elkaar te zetten en je kunt er echt van alles in 'juicen': tomaat, biet, puntpaprika, basilicum, gemberwortel, mijn creatieve brein werkt overuren! Heel handig is de reverseknop. Die kun je gebruiken als een ingrediënt een beetje vast loopt. De Wartmann slowjuicer is bovendien gemakkelijk uit elkaar te halen en schoon te maken. Dat vind ik wel een must!


Wartmann slowjuicer ©
Je kunt het zo spannend maken als je wilt met sappen van boerenkool, venkel en pastinaak, maar dat is niet nodig. Ook met wat meer voor de hand liggende ingrediënten maak je de heerlijkste sappen. Inmiddels heb ik natuurlijk mijn eigen Wartmann slowjuicer (ik had één dag na de Trademart al heimwee naar het apparaat) en ik juice nu bijna dagelijks. Geen hele ingewikkelde sappen overigens, ik ga voor smaak, kleur en eenvoud. Intens rode sap met een aardse smaak, groene sap met een frisse ondertoon en paarse sap met een bite. Omdat het pulp (restant van groente en fruit dat uitgeperst is) echt ultra droog uit de Wartmann slowjuicer komt, houd ik daar in de keuze van slowjuice ingrediënten rekening mee. Ik vind het namelijk echt zonde om al die heerlijke en gezonde pulp weg te gooien. Ook met het pulp verzin ik heerlijke recepten! Een beetje inspiratie voor elk moment van de dag slowjuicen: 


 

Low & slow start


Voor een heerlijke start van de dag maak ik een fruit & veggie slowjuice, bijvoorbeeld:

droomtomaat, puntpaprika, appel, sinaasappel*, gemberwortel
- biet, (punt)paprika, (tomaat), wortel, aardbei, appel,
  blauwe bes, braam

- komkommer, (broccoli), kiwi, peer, limoen*, basilicum
*Verwijder de schillen van citrusfruit voor het slowjuicen. Deze geven een intens bittere smaak.

Slow juice:
Juice eerst de groenten, bijvoorbeeld de tomaat en puntpaprika en houd het pulp hiervan apart. Juice dan het fruit, roer even door en schenk de slowjuice in een glas.


Slow omelet:
Bevat ei en optioneel koemelk/lactose.
Kluts twee eitjes met peper en eventueel zout door elkaar en schep hier 2 á 3 flinke eetlepels van het groentepulp door.
Verhit een eetlepel olijfolie in een hete koekenpan en giet het omelet mengsel erbij. Zet het vuur direct lager.
Schep het gestolde omelet mengsel steeds voorzichtig vanaf de buitenkant van de pan naar het midden en laat het niet gestolde eimengsel door de pan lopen. Doe dit met beleid, net zolang tot de omelet gestold is (let op dat het de hele pan bedekt!) en aan de onderzijde goudbruin kleurt.
Draai de omelet voorzichtig om, laat het 30 seconden garen aan de andere zijde en draai het weer terug. 

Strooi wat geraspte pecorino over één helft van de omelet, klap de omelet nu over de kaas dubbel en laat het nog 2 minuten rusten op de laagste temperatuur.
Serveer met brood of toast!
Klik hier voor meer leuke bereidingen met ei.


  


Low & slow in between

De slowjuicer is echt het ultieme excuus om de hele dag door iets lekkers te maken. Met de slowjuicer maak ik dan ook de heerlijkste tussendoortjes!


Slow juice:
Juice eerst de groenten, bijvoorbeeld de biet, tomaat, puntpaprika en wortel en houd het pulp hiervan apart. Juice dan het fruit, roer even door en schenk de slowjuice in een glas.


Slow roll (groentebroodje):
Ontdooi een paar plakjes bladerdeeg (één plakje per slow roll, zoveel als je wilt maken). Ik kies voor een bladerdeeg dat wel gluten bevat, maar vrij is van overige allergenen (supermarkt, glutenvrij bladerdeeg is verkrijgbaar bij supermarkten met een breed glutenvrij assortiment en natuurvoedingswinkels).
Bestrijk de helft van het bladerdeeg plakje met een saus naar keuze, bijvoorbeeld pesto of chutney of maak een simpel sausje van tomatenpuree met kruiden en specerijen (oregano, peper, zout, paprikapoeder, knoflookpoeder).
Schep een flinke schep groentepulp op de helft met saus, verdeel het met een vork en laat de randen vrij. Klap de andere helft van het deeg dicht over de vulling en druk de randen aan met een vork. Maak een paar inkepingen aan de bovenzijde.
Bak de groentebroodjes in een voorverwarmde oven op 210° C in 12-15 minuten gaar.


Low & slow dinner soup

Ik gebruik de slowjuicer werkelijk op elk moment van de dag en onlangs ontdekte ik dat het ook ideaal is om een heerlijke pan soep te bereiden. Het is in een handomdraai klaar, heel fijn na een drukke werkdag. Alle groenten die je over heb, juice je in de slowjuicer. 
Verwarm twee eetlepeltjes avocado olie of olijfolie in een soeppan.
Voeg een gesnipperd sjalotje en een fijngehakte knoflookteen toe en bak het in een paar minuten glazig.
Voeg nu een liter slow juice toe en breng het geheel net aan de kook.
Voeg zout, peper, kruiden of eventueel een bouillonblokje naar wens toe.
Laat de soep een minuut of 20 heel zacht koken, breng zo nodig nog wat op smaak en serveer direct. Lekker met warm stokbrood!



* op dezelfde eenvoudige wijze maak je bijvoorbeeld ook heerlijke pasta sauzen*

Geniet!

Culinaire groet,
x Larisse

Update op veler verzoek: de Wartmann slowjuicer is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com, Habitas (online) en surprisekookgerei.nl

*** Super leuk als je van mijn blogs geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht (soms ook van anderen) en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing! Wil je naar een recept, tip of beeld verwijzen, vraag het dan even! De Wartmann slowjuicer is een eigen aanschaf! Er over schrijven, is mijn keuze.***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten