maandag 9 februari 2015

Hoe bereid je de perfecte kip?

De perfecte kip is een blije kip ©
Enige tijd geleden werden we plat gegooid met de reclameboodschap ‘kip, het meest veelzijdige stukje vlees’. In de wijze waarop die veelzijdigheid vervolgens werd ingevuld, kan ik mij niet vinden. Maar toen mijn ‘Radio Culinair’ collega C. mij onlangs vroeg of dat nu waar is, dat kip ‘het meest veelzijdige stukje vlees’ is, vond ik dat een leuke stelling om eens culinair over te brainstormen.

Is kip écht zo veelzijdig? Ik moet eerlijk zeggen, kip – en ander gevogelte – staat mij bij best regelmatig op het menu. En zeker niet alleen omdat kip en gevogelte onderdeel zijn van een gezond voedingspatroon. Kip bevat in de regel weinig verzadigde vetten en is daarom gezonder dan bijvoorbeeld rood vlees. (Bereid je kip met vel, dan is de kip natuurlijk wel weer wat vetter.)  Kip is bovendien rijk aan eiwitten, vitaminen en mineralen. Zelf vind ik kip – en ander gevogelte – vooral lekker en ook licht verteerbaar en daar houd ik van. Bovendien vind ik kip inderdaad culinair veelzijdig. Is je wel eens opgevallen dat kip in heel veel culturen wordt gegeten? Elke cultuur heeft haar eigen recepten en maakt daarbij gebruik van lokale ingrediënten. Dat maakt dat je zo ongeveer overal ter wereld kip kunt eten, maar altijd anders.

De perfecte kip uit de oven ©

Kip is zelf heel neutraal van smaak en daardoor culinair heel gewillig: je kunt kip dus heel gemakkelijk met tal van andere smaken combineren. Gekruid en pittig of juist zoet en fruitig. Daarnaast kun je bijzonder veel kooktechnieken loslaten op kip. Van stomen tot roken, bakken tot grillen en zelfs pocheren. En natuurlijk nog veel meer. Je kunt een kip in haar geheel bereiden, maar ook kiezen voor de verschillende onderdelen van de kip zoals de borst (filet), poten (bouten en drumsticks), vleugels maar ook de lever. Maar hoe bereid je nu eigenlijk de perfecte kip? Een perfecte bereide kip begint natuurlijk met een kwalitatief uitstekende kip die een fijn leven leidde. Koop dus (om tal van redenen) nooit een plofkip. Een goede kip kost na een heerlijk leven misschien wel wat meer, maar die investering proef je zeker terug, beloofd!

De perfecte kip

Een hele kip bereiden, is eigenlijk heel gemakkelijk. Al wat het nodig heeft, is een beetje aandacht, zorg en liefde. Kies de bereidingswijze. Je kunt een kip bereiden op de barbecue of grill en natuurlijk in de oven. Op hout bijvoorbeeld of in de römertopf.

Natuurlijk kun je de kip ook gewoon in een braadslede of bakplaat in de oven bereiden:

Perfect kippetje uit de oven


Een hele kip bereiden is echt heel gemakkelijk.  Het belangrijkste is de hygiëne:
Let bij het bereiden van kip op extra hygiëne! Gebruik aparte borden en snijplanken en was je handen voor je wat anders aanraakt. 
Ik spoel de kip graag voor het bereiden wanneer er nog wat bloed of veertjes op zitten en dep hem droog. Doe jij dat ook, denk er dan aan dat je ook wasbak en aanrecht goed reinigt na het spoelen!


Perfect kippetje vóór de oven ©

Bedenk eerst of je de kip zo wilt bereiden of wilt vullen. Een vulling kan zo eenvoudig zijn als verse kruiden, een uitje of knoflooktenen die je in de buikholte steekt tot een vulling van broodkruim met gehakt (of ham), kruiden, specerijen, noten of bijvoorbeeld kastanjes. Heb je tijd? Maak dan een heerlijke vulling. Kies je voor gemak, dan bereid je de kip gewoon ongevuld.

Vervolgens kun je de kip kruiden met een droge rub naar wens. Bijvoorbeeld met zout en (citroen)peper, met paprikapoeder en chili, ras el hanout of tijm en citroenzest. Kies een rub die past bij jouw smaak of bij waar je op dat moment zin in hebt. Je kunt de kip droog kruiden met de rub, maar deze ook mengen met bijvoorbeeld olijfolie en er een marinade van maken. Of kies bijvoorbeeld voor een barbecuesaus als marinade. De keuze is aan jou! Wat ik erg lekker vind, is om ook iets onder de huid te steken (tussen de huid en het vlees). Plakjes knoflook bijvoorbeeld of kruiden.

Verwarm de oven bijtijds voor op een hoge temperatuur, 210°C bijvoorbeeld en verlaag de temperatuur na een kwartiertje tot 180°C. Hanteer een uur bereidingstijd per kilo kip. Laat je de kip nog wat langer in de oven staan dan de aangegeven bereidingstijd, verlaag dan de oventemperatuur verder naar bijvoorbeeld 160°C. Zorg er altijd voor dat de kip helemaal gaar is. Eventueel kun je de bereidingstijd iets verkorten door de kip open te knippen en te spreiden op de bakplaat (zie foto).

Gespreid kippetje ©


Kip uit de römertopf? Probeer dan eens dit recept:

Römertopf kippetje
De marinade van de kip kan bijvoorbeeld bestaan uit de volgende ingrediënten:
olijfolie
cognac (of rode port)
honing
mosterd
verse tuinkruiden (ik gebruik rozemarijn & tijm)

Week de römertopf bijtijds voor in water (minimaal 1 uur).
Smeer de kip in met de marinade en steek wat rozemarijn aan de binnenkant van de kip.
Snijd wat uien grof en leg deze onderin de römertopf. Laat de kip hier op rusten.  Je kunt naar wens ook nog aardappelen en groente toevoegen.
Sluit de römertopf en plaats deze in de koude oven. Zet de oven op 220°C onder/bovenwarmte.
De bereidingstijd is ca. een uur. Verwijder, als de kip gaar is, het deksel van de römertopf en laat de kip nog even in de oven staan voor een krokant korstje.

Meer weten over koken met de römertopf? Ik maakte er eens een leuke aflevering over in mijn eerste kookprogramma. Aflevering 3: ‘Oma’s kleipot uit de preipot’ kijk je hier terug.

Julia’s kip
Julia Child is een culinaire pionier. Iemand die een grote invloed heeft gehad op hoe wij koken en eten. Op een rommelmarkt vond ik eens haar kookboek ‘Mastering the art of French Cooking’. Een indrukwekkend boekwerk. Een tijdje geleden was ik eens op zoek naar inspiratie voor de bereiding van een hele kip en ik vroeg mij af: ‘Wat zou Julia Child doen met een kippetje’. Ik zag mij al diverse ingewikkelde kooktechnieken beoefenen, maar het recept bleek buitengewoon eenvoudig: Boter, zout, heel veel aandacht en liefde en een voorverwarmde oven van 220°C. Ik schreef er een blog over en ik geloof oprecht dat ik zelden een betere kip at.

Salade met kip & freekeh ©

Wat te doen met restjes?

Wanneer je een hele kip bereid, is het bijna onvermijdelijk dat er restjes over blijven. Wie met z’n tweetjes van een kip geniet, zoals wij, houdt vaak ook wat vlees over. Maar ook het kaal geplukte karkas is een restje waar je nog iets heerlijks mee kunt doen! Mijn ultieme kip restjes tips mogen niet ontbreken in dit blog over de perfecte kip:

Tips met restjes vlees
Plaats restjes vlees altijd direct in de koelkast en bewaar deze (mits goed gekoeld) maximaal 2 dagen!
Restjes kippenvlees zijn heerlijk door bijvoorbeeld de soep (zoals deze kippensoep), salade (zoals deze salade met freekeh), in wraps, in de wokschotel (of een heerlijke nasi goreng), in een risotto, door de pasta of bijvoorbeeld in een huisgemaakte ragout.

Tips met het karkas & vel
Alleen nog maar het karkas (ofwel de botjes) over? Gooi ze niet weg! Je maakt er in een handomdraai een heerlijke kippenbouillon mee! Doe de karkas in een pan met wortel, bleekselderij (of pastinaak), een uitje, een preitje, knoflook, zout, peper en water en trek er een verse bouillon van. Gebruik de bouillon voor een heerlijke soep, saus of risotto. De bouillon is (mits goed gekoeld) maximaal 2 dagen houdbaar, maar je kunt de bouillon ook prima invriezen. Zo heb je altijd verse bouillon op voorraad.

Bak de velletjes van de gegrilde kip in een droge koekenpan krokant en strooi ze over een salade (of knabbel ze direct op).

Morgen deel ik mijn recept voor de ultieme chickenwings met blue cheese dressing én mijn ultieme tip voor het allerleukste culinaire boek over kip (ideaal Valentijns geschenk voor je lief!) 

Flyer 'Sterren van de hemel' kookboek ©

In mijn nieuwe kookboek ‘Sterren van de hemel’ dat in april verschijnt, vind je nog veel meer heerlijke recepten met kip die vrij zijn van veel, zonder dat je ook maar iets mist! Recepten als ‘Perfect gevuld gevogelte’ en ‘Briljant lekkere kippenburger’, maar ook curry’s, salades, wraps en nog veel meer! Stuur mij een berichtje om alvast een persoonlijk gesigneerd exemplaar te reserveren!

Geniet!
Culinaire groet,
X Larisse

***Super leuk als je van mijn recepten geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing!***


Geen opmerkingen:

Een reactie posten