vrijdag 20 februari 2015

Mijn huidige passie - de Aziatische keuken (Aziatische borrelballetjes)

Mespuntje lente ©

Ik was de afgelopen week een beetje stiller in de social media kanalen en prompt krijg ik berichtjes dat ik gemist word. Hoe fijn is dat? Stiekem maakt mijn hart een klein sprongetje. Het klopt trouwens, dat ik wat afwezig leek. Heimelijk vierde ik een weekje vakantie. Ik genoot van het niets hoeven en alles mogen. Wandelde uren met mijn hond. Straalde van zon en lentekriebels. Werkte in de tuin. Verkende onbekende winkelstraatjes in mijn studiestad en zette kookactiviteiten op een laag pitje. Soms moet dat gewoon even. Dat is ook goed voor de inspiratie.

Die inspiratie kan ik de komende tijd goed gebruiken overigens. Er staat veel leuks op de planning. Zo mag ik weer heel veel chefs opleiden de komende tijd en heb ik vooral ook wat 'op maat' trainingen in het vooruitzicht, met boeiende culinaire vragen die ik mag beantwoorden. Want hoe kook je bijvoorbeeld allergeenvrij binnen de Chinese keuken? Super leuk zo'n vraag, ik verheug mij intens! Past ook goed binnen mijn huidige Aziatische passie. Nu ja, huidig, liefde voor de Aziatische keuken is mij met de paplepel ingegoten en staat in mijn DNA gegrift. Februari is gewoon te kort om deze passie voldoende aandacht te geven in mijn blog (zeker wanneer ik er stiekem nog een weekje tussenuit knijp ;-) Je mag dus ook in maart nog veel Aziatische inspiratie verwachten.

Hoisinballetjes op het vuur ©
Inmiddels zit de 5 alweer stevig in de klok en staat er een pan met heerlijke borrelballetjes op mijn fornuis. Een heel gemakkelijk en snel receptje met een beetje van Azië en een beetje van mij. Maak ze ook dit weekend (of zelfs vandaag nog). Reuze fijn deze balletjes.

Recept: Aziatische borrelballetjes

Ingrediënten:
500 gram rundergehakt (of gehakt naar wens)
1 sjalotje heel fijn gesnipperd
3 eetlepels hoisin saus
1/2 theelepel djahé (gemalen gemberwortel)
peper en zout naar smaak
borrelglaasje sherry (of mirin)
2 eetlepels sojasaus

Aziatische borrelballetjes ©

Bereiding:
Meng het gehakt met het sjalotje, 2 eetlepels hoisin saus, djahé en peper en zout naar smaak. Draai er kleine balletjes van, formaat bitterbal.
Verwarm een braadpan met anti-aanbaklaag op het vuur en braad de balletjes daar (liefst zonder toevoeging van olie of boter) rondom in bruin. Is het te droog, dan kun je eventueel wat olie of boter toevoegen.
Doe er dan nog 1 eetlepel hoisinsaus, sherry en sojasaus bij en laat de balletjes op een wat lager vuur rustig garen in de saus.
Serveer warm of koud, eventueel gegarneerd met wat gebakken uitjes, fijngesneden bosui of sesamzaad.

*In mijn nieuwe kookboek 'Sterren van de hemel' dat in april verschijnt, vind je heerlijke recepten voor nog veel meer borrelballetjes. Vrij van veel, zonder dat je maar iets mist!

Geniet!

Culinaire groet,
x Larisse

*** Super leuk als je van mijn recepten geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing!  ***

www.larisse.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten