zondag 10 augustus 2014

Smoothies




Toen ik onlangs mijn studio opruimde, vond ik achter in de kast een mini blender, nieuw in doos. Ooit eens gekocht bij een Aldi of iets van gelijke strekking. Netjes in de kast gezet en nooit meer naar omgekeken. Ik heb immers een prachtige professionele blender, welke ik gebruik voor gazpacho’s en al wat meer wat pureren behoeft. Dat ik ooit in een opwelling een goedkoper broertje kocht, had toen vast een reden maar eenmaal thuis ben ik die blijkbaar snel vergeten. Enfin, in mijn net opgeruimde kast was geen ruimte meer voor de mini blender en dus verhuisde hij naar het aanrecht in afwachting van een nieuwe bestemming. Mini blender hing daar een paar dagen doelloos rond, tot ik mijn fruitschaal opruimde. Ik had wat fruit nodig voor diverse culireportages en receptontwikkeling, maar ik ben zelf gewoon niet zo dol op fruit en dus blijven restanten wat langer liggen dan de bedoeling is. Overgebleven fruit is overigens een dankbaar ingrediënt in spontane bakrecepten. Zo raap ik na de oogst in boomgaarden ook altijd de gevallen appeltjes en peertjes en bak daar een heerlijke taart mee. Maar ik bedacht mij dat je met overgebleven fruit, liefst in combinatie met groenten, natuurlijk ook heerlijke smoothies maakt. Culivriendin I. vertelde daar laatst zo enthousiast over. Een mooi moment om mini blender uit te proberen!

Restjes fruit voor de smoothie ©Larisse

De werking van de behoorlijk goedkoop ogende mini blender viel mij alles mee. Werkelijk in een handomdraai pureert hij groenten en fruit tot prachtige smoothies. Dat is echt binnen een minuut voor elkaar. Langer moet je mini blender overigens ook niet aan laten staan, dan raakt hij oververhit en slaat af. Het ideale vind ik, dat je veel fruitsoorten niet eens hoeft te schillen. Gewoon even eventuele pitten en steeltjes verwijderen en groot fruit in stukken snijden. Daar waar die eerste smoothie zich zo uitstekend laat smaken, kun je er werkelijk verslaafd aan geraken. Appels met komkommer en tomaat, aardbeien met puntpaprika en gemberwortel, nectarines, sinaasappelen, bosbessen en een sjalotje, you name it, alles vindt zijn weg naar mijn mini blender. Door de mini eigenschap is het ook niet zo’n sta in de weg en dat is een prettige bijkomstigheid voor wie dagelijks haar eigen vitamineboosters draait.

Handig zo'n mini blender ©Larisse

Ik vertelde er over tijdens Radio Culinair en ik kreeg direct reacties via social media maar ook van RTV collega’s in de studio. Zelfs mijn eigen mams vroeg ernaar nadat zij mij er live op de radio over had gehoord. 

Ineens wilde iedereen weten wat mijn favoriete smoothie is en of ik tips heb voor leuke smoothie recepten. Nu ja, een favoriete smoothie heb ik niet, want ik vind elke dag de smoothie van die dag gewoon de lekkerste. Wel combineer ik graag groenten en fruit. Zo zijn tomaat (eigenlijk ook fruit) en vele fruitsoorten echte smaakvriendjes. Soms voeg ik een beetje pit toe in de vorm van verse gemberwortel, een sjalotje, een pepertje of zelfs een teentje knoflook. Soms is mijn dag rood en pas ik daar de kleur van mijn smoothie op aan. Begon ik met smoothies om restjes fruit op te maken, tegenwoordig zijn mijn fruitschalen en groenteladen overvol gevuld met alle soorten fruit om elke dag weer een heerlijke smoothie te maken. In het weekend geniet manlief inmiddels mee.
Met een smoothie kun je niet echt wat fout doen. Het is ook een ideale bestemming voor fruit die wat blutsjes vertoont of fruit dat qua smaak wat tegenvalt. Varieer naar hartenlust en probeer gewoon wat uit. Naast fruit voeg ik vaak ook wat (versgeperst) sap toe. Yoghurt, melk of kokosmelk kan natuurlijk ook!

Zondagmorgen smoothie

Ingrediënten (voor 2 personen):
1 rijpe mango
2 nectarines
3 -5 snackpaprika’s (Vitapep), afhankelijk van de grootte
1 bosperzik
5 grote Hollandse aardbeien
5 frambozen
het sap van 1 limoen
het sap van 2 perssinaasappelen

Even in de (mini) blender, smoothiemaker of keukenmachine en genieten maar! En pas het recept natuurlijk gerust aan naar eigen wens of naar wat je in huis hebt.

Zondagmorgen smoothie ©Larisse

Geniet!
Culinaire groet,
Larisse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten