zondag 9 augustus 2015

(Uit met de) vakantiepret (mét anti wespen tips)



Mijn vakantie zit er op en het was direct een hele drukke eerste werkweek. Vol aan de bak in de breedste zin van het woord. Zo begon ik de week met het koken voor de fotografie van een grote kerstreportage, verzorgde vervolgens de catering (met live cooking) voor een feest met 40 personen en presenteerde op zaterdagochtend live 'Radio Culinair' vanuit de volledig nieuwe studio. Alsof het nooit vakantie was ;-) Maar dat was het stiekem toch en oh oh oh, wat deelden we weer leuke en nuttige ontdekkingen en tips in 'Radio Culinair'.


Onlangs woonde ik een buitengewoon interessante masterclass bij door Lizet Kruyff en Cees Holtkamp over slagroom waarin ik bijvoorbeeld leerde dat je voor een goede slow room slagroom met een vet percentage van 40% gebruikt. Die vind je niet in de supermarkt. Maar wel bij de zuivelboerderij! Één van mijn eerste voornemens in de vakantie was dan ook om Zuivelboerderij Noordam in Hellouw te bezoeken. (Tip van Lizet) Ik was al tientallen malen langs het bordje gereden maar gunde mijzelf nooit de tijd om er een kijkje te nemen. Fout, heel fout! Gelukkig leer je altijd het beste van je eigen fouten en een bezoekje aan deze zuivelboerderij was activiteit nummer één in onze vakantie. Ik ging voor de slagroom maar verloor direct mijn hart aan de nostalgische glazen flessen gevuld met prachtige volle melk. Niet spierwit maar meer beige en haast gelig zoals het hoort. Melk die meer neigt naar room. En heerlijke yoghurt, échte roomboter in papieren wikkels, dikke vla (tikkeltje te zoet naar mijn smaak) karnemelk en boeren kazen. Inmiddels is een tripje naar de zuivelboerderij vast onderdeel van ons boodschappen rondje. Het is de kleine detour meer dan waard. Tijdens de zomerperiode betekent dat een beetje handig plannen omdat de zuivelwinkel van Noordam wat minder vaak open is dan doorgaans maar oh wat een feest. Supermarkt melk of andere zuivel komt er inmiddels gewoon niet meer in. Want wat raakte ik snel verwend door deze échte en betaalbare zuivel.


Verwennerij went en tijdens één van onze zuiveltoertjes herontdekten wij een andere hotspot: restaurant Rustwat aan de Linge in Rhenoy, door Betuwenaren gekscherend ook wel 'Rhenoy sûr Linge' genoemd (vanwege ultiem vakantiegevoel in eigen land). Rustwat is een begrip in deze omgeving. In de eerste plaats vanwege de schitterende Lingestek met heerlijk terras en aanlegplaats voor wie al varend een bezoekje wil brengen. In culinair opzicht heeft men sprongen gemaakt. In de buitenkeuken staat chef Stefan die van mooie en verse ingrediënten een eenvoudige maar heerlijke maaltijd bereidt. Voor koffie, de lunch of de borrel maar sinds kort kun je ook terecht voor een avondmaaltijd. De kaart is klein maar fijn en Rustwat is open als de zon schijnt!



Natuurlijk hebben we in de vakantie ook veel buiten gekookt en gegeten. Helaas brengt de zomer dan gelijk wel één nadeel: het barst van de vliegen en inmiddels ook de wespen. De ultieme anti-vliegen tip heb ik nog niet gevonden (tips zijn welkom, zeker wat betreft het vliegen verjagen uit huis en keuken). Maar de ultieme anti-wespen tip heb ik wel! Wespen duiken vooral op zodra je eten op tafel zet. Ze blijken dol op vis en vlees. 

Mijn ultieme (en insectvriendelijke) anti wespen middel
Er is één ding waar wespen niet dol op zijn. Koffie! Smeulende koffie om precies te zijn. Ja je leest het goed. Dit is wat je nodig hebt:

- een vuurvast of hittebestendig schaaltje
- gemalen (filter) koffie (koop een goedkoop merk, in dit uitzonderlijke geval is kwaliteit niet relevant)
- een aansteker



En dit is wat je doet:
Strooi een hoopje gemalen koffie in een schaaltje (1 á 2 eetlepels). Zorg ervoor dat je een bergje vormt.
Steek de top van het bergje aan met de aansteker. De koffie moet niet echt branden, maar een beetje smeulen. En vooral roken.
Zolang de koffie rookt, blijven wespen uit de buurt.
Roer, wanneer de rookpluim dooft, de koffie voorzichtig even door. Let op, het wordt echt heet! Soms smeult er onderin het bergje nog een vuurtje. 
Is het vuurtje gedooft maar ben je nog niet uitgegeten of uitgefuift, vul de koffie dan aan.
En laat het natuurlijk goed afkoelen voordat je koffie als weg gooit ;-)


Collega Cor, mijn co-presentator bij Radio Culinair, heeft ook nog een leuke tip: 
Hang een 'nep' wespennest op. Deze koop je online ('waspinator') en kost tussen de €10 en €20. Of je maakt hem zelf van een ballon bedekt met papier maché. Hang hem aan een touwtje in de tuin en wespen denken dat het andermans (of nu ja, ander wesp's) territorium is. Het scheelt 70-80% in het aantal wespen.

Geniet, hopelijk wespenvrij, van de komende zomerse weken. Heb je een anti-vliegentip? Laat het mij weten via een reactie op dit blog!

Culinaire groet,
X Larisse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten