dinsdag 11 augustus 2015

Jarig! (met recept voor madeleines)

Madeleines in Larisse's Kitchen ©
Op mijn blote voeten dook ik vanmorgen de keuken in en speelde voor patissier. Wie mij al langer volgt, weet dat ik zo ooit mijn bedrijf begon: met patisserie voor iedereen. Maar vandaag ben ik zelf jarig en dat betekent gebak met alles erop en eraan. Niet omdat ik het zo lekker vind (eigenlijk niet zelfs, erg hè?) maar vooral omdat ik het zo ontzettend leuk vind om te maken. De verdwaalde verjaardagsbezoeker die vandaag langs komt, kan dus zo meteen heerlijk zijn of haar hart ophalen. 

Chocolade-citrus-mascarpone-cheesecake ©

Maar zoals elk jaar ben ik natuurlijk weer midden in de zomervakantie jarig en dat betekent dat de meesten gewoon op vakantie zijn of al wel weer terug maar ook weer druk aan het werk. Geen huis vol mensen dus, maar in elk geval wel een keuken vol gebak. Want wie jarig is, trakteert! En dat trakteren houdt natuurlijk niet op bij mijn visite. Ook jullie mogen meegenieten. Daarom deel ik vandaag mijn ultieme recept voor heerlijke Madeleines! Heerlijk uit Larisse's Kitchen!

Overheerlijke Madeleines ©

Recept voor overheerlijke Madeleines


Ingrediënten voor 24 stuks:
2 handwarme eieren (ik leg ze in handwarm water)
100 gram witte basterd suiker
snufje zout

1 vanillestokje
het zest van 1 citroen 
150 gram gezeefde (!) bloem (of gebruik rijstmeel en/of amandelmeel voor glutenvrij)
150 gram gesmolten roomboter + extra roomboter voor invetten (of gebruik plantaardige margarine voor melk- & lactosevrij)
poedersuiker voor coaten van de bakvorm en bestrooien van de Madeleines
Extra nodig: een Madeleine bakvorm (verkrijgbaar in kook- of bakwinkel maar ook heel vaak te vinden op de rommelmarkt)

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200°C.
Klop de eieren met de basterdsuiker, het zout en de merg uit het vanillestokje met de mixer tot een mooi romig zachtgeel mengsel. Dit duurt zeker wel 5 minuten, je moet dus even wat geduld hebben. De werkwijze is eigenlijk hetzelfde als wanneer je een biscuit deeg maakt. Het mengsel moet ook minimaal verdubbelen in hoeveelheid.
Zeef de bloem en smelt de boter en spatel dit samen met het citroenzest in gedeelten door het eimengsel totdat alles mooi verdeeld is en je een mooi stevig beslag hebt.
Vet de Madeleine vorm in met roomboter en bestrooi het met poedersuiker. Klop overtollig poedersuiker af. Vul elk vormpje met behulp van een (kleine) ijsschep of twee kleine lepels met een bolletje beslag en laat het heel even staan totdat het beslag is uitgelopen en het hele vormpje heeft gevuld.
Plaats de vorm in de oven en bak de Madeleines in ca. 10-12 minuten goud bruin en gaar.
Bestrooi voor serveren met poedersuiker!

Variëren
Natuurlijk kun je eindeloos variëren met Madeleines. Voeg bijvoorbeeld sinaasappelzest in plaats van citroen toe. Cacao voor een chocolade Madeleine, maanzaad, een drupje likeur, wat je maar wilt. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Liever eivrij bakken? Maak dan een beslag als een cakebeslag en voeg bakpoeder toe aan de bloem en wat (kokos) melk of sour cream. In 'Sterren van de hemel' vind je veel inspiratie. De Madeleine wordt in dat geval wel iets anders.
En wat er verder ter tafel komt deze verjaardag? Heerlijke fruitgebakjes met huisgemaakte banketbakkersroom en deze fantastische Chocolade-citrus-mascarpone-cheesecake met bosvruchten. Laat het mij weten als jullie ook dat recept graag willen maken, dan deel ik het in een volgend blog! 

Chocolade-citrus-mascarpone-cheesecake ©

Geniet! Of je nu jarig bent of niet ;-)

Culinaire groet,
x Larisse

*** Super leuk als je van mijn blogs geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing! Wil je naar een recept, tip of beeld verwijzen, vraag het dan even! ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten