zondag 19 juli 2015

Vijf ultra slimme tips met ... Azijn!

Natuurazijn, het blanke wonder ©

Ik gebruik graag (natuur)azijn in de keuken. Ik maak er bijvoorbeeld tafelzuurtjes mee (zuur of zoetzuur, zie mijn recepten in 'Sterren van de hemel'). Regelmatig voeg ik een scheutje (appelcider) azijn toe aan een marinade (heerlijk in 'sticky' marinades) of aan tomatensaus of -soep (het zuurtje benadrukt het zoetje van de tomaat zonder toevoeging van suiker). En natuurlijk gebruik ik net als jij azijn in dressings.

Tafelzuurtjes uit 'Sterren van de hemel'

Maar wist je dat je azijn voor nog veel meer dingen kunt gebruiken? Graag deel ik met jullie mijn favoriete keuken tips met ... AZIJN!

Keukentip met azijn # 1: fruitvliegjes verdelgen

De beste tip die ik je kan geven om fruitvliegjes te voorkomen, is om je fruitschaal goed in de gaten te houden. Haal beschimmeld of beschadigd fruit direct van de schaal. Kijk de rest van het fruit goed na en spoel het zo nodig even af. Was ook de schaal zelf als deze door schimmelend fruit is aangeraakt. Op warme dagen bewaar ik kwetsbaar fruit (kersen, aardbeien, pruimen, bramen, frambozen, blauwe bessen) in mijn bar koelkastje. Deze koelt het fruit precies goed zonder dat het te koud wordt (een 'gewone' koelkast staat ingesteld tussen de 4-7 graden, het bar koelkastje meestal rond 11 graden).

Fruitvliegjes vangen ©
Maar soms kun je fruitvliegjes helaas niet voorkomen. Ook ik niet. Doe dan dit:

Vul een schaaltje tot de helft met azijn.
Span een stukje vershoudfolie strak over het schaaltje en zorg dat deze het schaaltje goed afsluit.
Prik nu met een prikkertje of tandenstoker wat gaatjes in de folie. Dit zorgt ervoor dat de fruitvliegjes het schaaltje in kunnen.
Eenmaal in het schaaltje kunnen de niet al te slimme fruitvliegjes hun weg naar buiten niet meer vinden en verdrinken uiteindelijk in de azijn.
Verschoon de azijn in het schaaltje regelmatig en plaats het altijd dichtbij of zelfs op de fruitschaal. Succes gegarandeerd! Zie de (misschien niet al te smakelijke maar wel illustratieve) foto hierboven.

Inmiddels ben ik ook een bromvliegenval aan het testen:


Bromvliegenval ©

Onderin het schaaltje een laagje keukenstroop, dan een klein 'filmpje' van azijn en aftoppen met een laagje sterke drank (jenever, brandewijn, whatever does the trick...). Weer een folietje erover spannen maar dit keer één wat groter gaatje. Nog niets gevangen tot nu toe, maar het staat er pas net en de vliegen vinden vandaag het nat geregende boerenland wat interessanter dan mijn huis.

Keukentip met azijn # 2: magnetron schoonmaken

Goede hygiëne in de keuken en keukenapparatuur is natuurlijk heel belangrijk. Ik maak mijn keuken dagelijks schoon en apparatuur steevast direct na elk gebruik. Maar er is één apparaat dat wat minder vaak mijn aandacht krijgt: de magnetron. Om de doodeenvoudige reden dat ik het ding amper gebruik. Meest voor het koken van de melk voor mijn koffie. De magnetron vind ik wel ideaal voor het steriliseren van potjes voor bijvoorbeeld jam (natuurlijk wel met een bijbehorende uitkoker). En zo heel af en toe vind ik op de rommelmarkt leuke attributen om in de magnetron iets mee te bereiden, uit de tijd waarin de magnetron 'hot & happening' was. Die moet ik dan natuurlijk even uitproberen. Een chipsmaker bijvoorbeeld en een omeletmaker. De grootste lol heb ik, als ik rommelmarktschatten test. Voor intensief gebruik als deze voorbeelden, reinig ik de magnetron op voorhand secuur.

Maar met deze super tip wordt de magnetron schoonmaken minstens zo lollig als het testen van mijn rommelmarkt ontdekkingen:

Vul een magnetronbestebdig schaaltje tot de helft met azijn.
Plaats het in de magnetron en verhit het op de maximale stand tot de azijn kookt. (De magnetron tussentijds niet openen!)
Laat het vanaf dat moment 20 seconden doorkoken.
Zet dan de magnetron uit maar laat het schaaltje azijn met de deur gesloten nog 2 minuten rusten.
Open dan de magnetron, verwijder het schaaltje (pas op, heet!) en neem de binnenzijde van de magnetron af met een vochtige, schone doek. Kijk eens hoe de magnetron blinkt!

Note: Natuurlijk is deze schoonmaak methode geen volledige vervanging voor het goed en regelmatig reinigen van de magnetron met daarvoor bestemde reinigingsmiddelen (zeker bij dagelijks en intensief gebruik), maar ter aanvulling is het reuze! 


Stoomkoker ontkalken ©


Keukentip met azijn # 3: ontkalken met azijn

Wie heeft nog van moeder (of grootmoeder) geleerd dat schoonmaakazijn het beste schoonmaakmiddel is? Ideaal voor terras en kalkaanslag in douche of bad f bij kranen, wijkt onmiddellijk. Maar gebruik schoonmaakazijn nooit voor het ontkalken van de waterkoker of koffiemachine! Daarvoor is het beslist niet geschikt! Natuurazijn daarentegen wel! Ik gebruik het graag voor het ontkalken van mijn waterkookketel of stoomkoker (zie foto). Zo doe je dat:

Breng water met een scheut natuur(!!!)azijn aan de kook in de waterkoker of bijvoorbeeld stoomkoker. Let op dat je een iets lager waterniveau aanhoudt dan je normaal zou doen. Dit omdat azijn wat sneller kookt en ook iets sneller overloopt.
Laat het azijnwater na het koken (en uitschakelen van het apparaat) even rusten. Giet het er vervolgens uit en spoel het goed na. 
Kook de waterkoker nog twee maal met telkens schoon water (zonder azijn) na, zodat het volgende kopje thee niet zuur smaakt!
En zie hier: de waterkoker, stoomkoker, ketel of wat je ook hebt ontkalkt met deze methode, blinkt weer als nieuw!

Note: controleer bij het ontkalken van genoemde keukenapparatuur of andere dingen die je op deze wijze wilt ontkalken en reinigen altijd de gebruiksaanwijzing van de fabrikant of gebruik van azijn toegestaan is!

Keukentip met azijn # 4: aanbakken reinigen met azijn

"Nee dat is niet aangebrand, doch slechts aangezet.", zei mijn oma altijd. Aangebrand was geen fraai woord en eigenlijk ook 'not done'. Met eten hoor je immers spaarzaam om te gaan en aanbranden past daar niet bij. Mijn oma wist nog wat honger lijden was. Ik weet dat (gelukkig) niet maar het aanbranden van eten vind ik echt een doodzonde. En toch... gebeurt het ook mij wel eens. Omdat ik nu eenmaal graag honderdeneen dingen tegelijk doe. Of omdat ik word afgeleid doordat de telefoon gaat, de postbode een pakketje bezorgt of omdat ik in een 'writers flow' zit en met mijn gedachten bij een tekst ben.

Het schoonmaken van een 'aangezette' pan, is een crime en meestal niet het allerbeste voor een pan. Deze tip werkt in de meeste gevallen wel goed. Al adviseer ik je om van een echt zwart geblakerde pan (jaren terug vergat ik eens dat ik kastanjes had opgezet en ging boodschappen doen... Oef! Géén aanrader!) gewoon maar afstand te doen. Het is spijtig, maar dat wordt nu eenmaal nooit meer wat. Voor pannen die nog wel te redden zijn:

Breng een flink laagje azijn met een paar druppeltjes afwasmiddel in de aangetaste pan aan de kook.
Eenmaal kokend: haal de pan van het vuur, zet het op een veilige plaats (buiten bereik van kinderhandjes, hondenneuzen of andere huisdieren en op een geschikte ondergrond) en laat het 24 uur rusten.
Was de pan nu af en gebruik eventueel een houten spateltje om aangekoekte aanbaksels voorzichtig te verwijderen. 
Herhaal deze behandeling indien nodig en zorg er een volgende keer voor dat het eten niet 'aanzet'.

Note: gebruik deze methode alleen in azijnbestendige pannen. Is de pan niet azijnbestendig, probeer dezelfde methode dan eens met soda in plaats boven azijn.

Keukentip met azijn # koelkast geurtjes verwijderen

Deze tip is misschien wel zo oud als de weg naar Kralingen (al hadden ze toen nog geen koelkasten), maar niet minder effectief! Natuurlijk is goede hygiëne in een koelkast belangrijk. Maak de koelkast regelmatig schoon. Houd de koelkast overzichtelijk. Prop hem dus niet bomvol en gooi vergane restjes en bedorven producten weg. Wie een goede koelkast hygiëne betracht, zal niet vaak last hebben van geurtjes. Toch komt dat soms voor. Gewoon, omdat je die stinkkaas zo lekker vindt (bewaar die in een afgesloten bewaardoosje in de koelkast). Of omdat je het zonde vond om die halve ui die over was weg te gooien (heel verstandig, die kun je nog goed gebruiken). In dat geval kan het zijn dat de koelkast 'geurt'. Dit los je heel eenvoudig op:

Plaats een schaaltje met azijn in de koelkast. De geurtjes zijn in mum van tijd verdwenen!

Ik hoop dat je deze tips nuttig vindt! Laat gerust een reactie achter.

Culinaire groet,
x Larisse


*** Super leuk als je van mijn blogs geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing! Wil je naar een recept, tip of beeld verwijzen, vraag het dan even! ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten