dinsdag 19 mei 2015

Asperges voor pappa

Asperges - foto credits Dutch Specials ©

Hollandse asperges, het witte goud zoals ze ook wel worden genoemd, ik ben er dol op! Dol op de manier van telen (als ik ooit een keer een grotere tuin heb, ga ik ze zeker eens proberen!), dol op de aantrekkelijke 'looks', dol op de culinaire veelzijdigheid en dol op de smaak. In het seizoen, kan ik er geen genoeg van krijgen. Ik eet ze minstens één keer per week en veelal wat vaker. Ook mijn vader was er dol op en zijn verjaardag viel middenin het Hollandse aspergeseizoen. De bofkont. Op of rondom zijn verjaardag aten wij traditioneel asperges. Omdat pappa het zo lekker vond. (Alsof we een excuus nodig hadden ;-) Deze week zet ik die witte kanjers dan ook gewoon een keertje extra op het menu. Voor pappa. En een beetje voor mijzelf.

Gisteren maakte ik een heerlijke aspergesoep. Eigen recept. Boordevol ingrediënten die ik normaal niet zo vaak gebruik en rijkelijk gevuld met asperges. Zó heerlijk deze soep. Gelukkig maak ik meestal nèt een beetje teveel wat heel handig is als ik de volgende dag een thuiswerkdag heb en ongegeneerd de pan leeg kan eten. Een mens moet toch eten nietwaar? Wat een baan. De soep is super gemakkelijk te maken en heerlijk voor een regenachtige dag als vandaag. Je haalt meteen de lente in huis.

aspergesoep ©

Recept: aspergesoep

Ingrediënten:
ca. 1 kg asperges
flinke klont roomboter, minimaal 50 gram (liever geen melk, gebruik plantaardige margarine of olie)
zout naar wens en smaak
scheutje gekookt water
200 ml room (liever geen melk, gebruik dan plantaardige room)
1 liter kippen- of groentebouillon (heet)
100 gram hamreepjes (optioneel, liever geen (varkens)vlees, Hollandse garnaaltjes zijn ook heerlijk!)
2 eieren, hardgekookt (optioneel)

Bereiding:
Schil de asperges en snijd ze in stukjes van ca. 2 cm lang.
Verwarm een flinke klont roomboter in een soeppan en voeg de aspergestukjes toe. Roer het even goed om zodat alle asperges bedekt zijn met gesmolten boter. Pas op dat het niet aanbrandt.

Voeg naar wens een beetje zout toe en net voldoende gekookt water zodat de asperges niet aanbranden.
Voeg dan de room toe en breng het geheel aan met gesloten deksel aan de kook. Kook de asperges zachtjes totdat ze nagenoeg gaar zijn.
Voeg dan de hete bouillon toe en laat het nog even zachtjes koken.
Schep dan een deel van de aspergestukjes uit de pan (maximaal 2 asperges totaal).
Pureer de rest van de asperges en de soep met de staafmixer tot een mooie egale romige soep.

Voeg dan de achtergehouden asperges weer toe en de hamreepjes en laat deze nog even meetrekken, maar laat de soep niet meer koken.
Pel ondertussen de eieren en snijd deze in reepjes. Garneer de soep bij het opdienen met de eireepjes.

Culitip: eieren in reepjes snijden
Een heel handig hulpmiddel om eieren in reepjes te snijden, is een eisnijder waarmee je een ei in plakjes snijdt. Leg het ei op de eisnijder en snijd het ei in plakjes. Pak het ei nu voorzichtig op, draai het een kwartslag en snijd het nogmaals. Nu heb je mooie reepjes.

Geniet!
Culinaire groet,
x Larisse


***Super leuk als je van mijn blogs geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing!***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten