donderdag 8 januari 2015

Mijn huidige passie - salades

Vaak zijn we in januari geneigd om nét een beetje gezonder te eten. Of dat nu is om de culinaire overdaad tijdens de kerstvakantie te compenseren, om overtollige kilootjes volgens goede voornemens kwijt te raken, of omdat we herstellend zijn van de kerstvakantie griep, dat is om het even. Feit is dat we aan het begin van een nieuw jaar geneigd zijn om ons beste beentje voor te zetten.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij doorgaans erg gezond eten. Veel groenten, heel veelzijdig en gebruikmakend van kwalitatief uitstekende producten als basis voor de maaltijd. Wanneer je structureel bewust eet, is er ook ruimte om af en toe even te zondigen en dat doe ik gerust ook. Maar of het nu die rottige infectie is die mijn lijf nog maar niet wil verlaten, of het feit dat de regen werkelijk met bakken naar beneden komt, ik hunker echt naar extra vitaminen. En als het lijf spreekt, moet je luisteren.

Mijn huidige passie  is salade. Salade in elke vorm en maat, maar bij voorkeur als lunch of tussendoortje. Minimaal om de dag, maar haast dagelijks, maak ik een grote gastronomie bak (ik ben dol op die bakken, zó handig) vol salade waar ik geregeld een heerlijk bordje vol van opschep. En is het op, dan maak ik gewoon een nieuwe salade! Een salade is een heel dankbaar gerecht omdat het heel gemakkelijk te maken is en je werkelijk eindeloos kunt variëren. Eigenlijk alles is wel een geschikt ingrediënt voor een salade en een salade is een dankbare bestemming voor eventuele restjes van gezonde avondmaaltijden. Een salade kan zoveel meer zijn dan een ‘koud gerecht met dressing’. Ik laat het jullie graag zien! Mijn recepten zijn creatief en smaakvol en gemakkelijk thuis na te maken.

Larisse - Love My Salad - credits Tjipke Meijer ©


En wist je dat ik als vaste foodblogger al een paar jaar de heerlijkste saladerecepten ontwikkel voor het social salad network Love My Salad? Op mijn Love My Salad pagina vind je tal van recepten voor bijzondere salades die bovendien vrij zijn van minimaal 14 allergenen! Salades waar iedereen van mee geniet, zelfs wanneer je niet alles kunt eten. En in mijn salade blogs inspireer ik je met de leukste weetjes en meer. Neem eens een kijkje!



Bleekselderij salade ©


Mijn favoriete salade van de week: bleekselderij salade

Ingrediënten (voor 4 personen of 4 salades):
3 stengels bleekselderij
3 mandarijnen
1 (Elstar) appel
1 bosui
een handjevol blauwe druiven
een handjevol walnoten (gepeld)
een handjevol pistachenootjes (gepeld)

Voor de dressing:
4 eetlepels Griekse yoghurt
1 eetlepel honing
2 eetlepels (appelcider) azijn
1 theelepel Maille au miel (mosterd met honing) al lijkt Maille pistache & orange mij ook een prachtige match
½ theelepel grof gemalen peper

Maille au Miel - ©
Culitip honingmosterd
Mosterd met honing van Maille is een prachtige en veelzijdige mosterd. Je kunt deze gebruiken in een dressing op yoghurtbasis, zoals in dit recept, of in een vinaigrette voor over een salade. Met de honingmosterd maak je echter ook heel gemakkelijk een mooie saus of dressing voor over warme bereidingen. Ik gebruik de mosterd met honing ook graag in marinades voor bijvoorbeeld een beenham of vlees- en gevogelte bereidingen op de barbecue. Mijn ultieme honingmosterdtip: voeg een eetlepel honingmosterd toe aan een roux als basis voor saus of (gebonden) soep!

Bereiding:
Snijd de bleekselderij in ringetjes.
Pel de mandarijn, verdeel in partjes en halveer de partjes. Verwijder eventuele pitjes.
Schil de appel en snijd deze in blokjes (leg de appelschillen buiten in het vogelvoeder huisje).
Snijd het groen van de bosui in ringetjes en het witte gedeelte in flinterdunne schuine ringetjes.
Halveer de druiven over de lengte en verwijder eventuele pitjes.
Meng alle ingrediënten voor de salade (behalve de bosuitjes) in een ruime schaal of kom.
Meng alle ingrediënten voor de dressing in een kommetje of in een (schone) jampot met deksel die je vervolgens goed schudt tot een mooie egale dressing ontstaat.
Meng zoveel dressing door de salade als je lekker vindt en schep het geheel goed om.
Bestrooi de salade tot slot met de bosui.

Bewaar de salade maximaal 2 dagen in de koelkast! Beter nog: smul er gelijk en veelvuldig van!

Culinaire groet, 
x Larisse


*** De Maille au miel is gratis beschikbaar gesteld in de Kerst foodiebox. Dit blog bevat puur mijn persoonlijke mening over de geselecteerde producten. De receptuur is van eigen hand en auteursrechtelijk beschermd. ***


Geen opmerkingen:

Een reactie posten