maandag 5 januari 2015

Guilt-free brownies - zondigen zonder schuldgevoel

Begin januari staat bomvol goede voornemens. Ook op culinair gebied. We willen massaal afvallen, gezonder eten en zoete zonden laten staan. In de tijdlijnen van mijn social media kanalen lees ik dat heel wat dames zelfs de chocolade laten staan. Of nu ja, in elk geval voor zolang ze het volhouden wat meestal varieert van 1 dag tot maar liefst 4 dagen. Ik moet eerlijk zeggen, ik doe er niet zo aan mee. Goede voornemens moet je eigenlijk altijd hebben en niet alleen aan het begin van een nieuw jaar. En wie doorgaans gezond en gevarieerd eet, mag af en toe best wel eens zondigen. 

Maar is het eigenlijk wel zo zwart-wit? Gezonder eten, is geen straf. Als gezonder eten een voornemen is die je jezelf op moet leggen, heb je er misschien niet helemaal het juiste beeld bij. Gezond eten is gemakkelijk, haalbaar en vooral ook heel erg lekker. Gebruik verse, pure producten als basis, eet voldoende groenten en fruit, varieer volop met vlees, vis en vegetarische bereidingen en wees verrast hoe goed dat voelt. Nee, ik ben niet de volgende gezondheids-goeroe en ik geloof niet in lijnen of diëten (m.u.v. diëten om medische redenen), maar ik ben wel groot fan van eindeloos variëren met verse producten. Wat kan ik zeggen, het werkt voor mij en ik geniet met volle teugen. Echt, het is zo moeilijk niet. Jij kunt het ook!

Het geheim schuilt in de juiste keuzes maken. De keuze voor kwalitatief uitstekende producten, verse groenten en huisgemaakt in plaats van kant-en-klaar of pakje-zakje, zijn inmiddels wel inkoppertjes. Wie weet dat niet? Je leest, ziet en hoort het overal. Bewuste keuzes maken zijn vaak heel gemakkelijk en verrassend genoeg ook een stuk leuker dan je misschien zou verwachten. Neem chocolade bijvoorbeeld. Waarom zou je het helemaal laten staan, als je ook daarin een goede keuze kunt maken? 


Hoja Verde chocolade - beeld credits Fresh Chain ©

Laat chocolade niet helemaal weg uit je eetpatroon, maar kies voor een kwalitatief uitstekende chocolade met een hoog cacaogehalte en een laag suikergehalte.  Mijn favoriet is de Hoja Verde chocolade uit Ecuador. De chocolade met een 80% cacaogehalte bevat veel cacao,weinig suiker en is echt super geschikt om mee te koken of bakken. De die-hard-pure-chocolate-lover kiest natuurlijk gewoon voor de 100% cacao reep. Die bevat geen suiker, geen sojalecithine maar alleen maar cacao. Lots of the good stuff dus! En moet 'good stuff' bedoel ik antioxidanten, want daar is cacao rijk aan. De Hoja Verde chocolade is bovendien gemaakt van de beste cacaobonen in de wereld. Deze cacao is extra aromatisch, wat onder andere komt door de natuurlijke variatie in flora. Tussen cacaoplanten groeit bijvoorbeeld ook banaan, citrus en koffie en dat heeft invloed op de smaak.  Ook de microklimaten spelen een grote rol in de smaakbeleving. Door de unieke geografische ligging wisselt het klimaat in Ecuador maar liefst elke 5 minuten - en dat proef je! 

En om je laatste beetje schuldgevoel weg te nemen: de cacao voor de Hoja Verde chocolade komt van kleine boeren die een eerlijke prijs krijgen. Zo dan, de bewuste keuze is gemaakt. Wat kun je zoal maken met deze goed gekozen chocolade? Natuurlijk mijn duivels lekkere brownies, maar ik hoor je denken: zo'n bewuste choco-keuze en daar dan een lading suiker en boter bij doen? En je hebt natuurlijk gelijk.

Gelukkig komt er meer moois uit Ecuador. Prachtige avocado's bijvoorbeeld. Een prachtige en van nature vette vrucht. Oh wees gerust, boordevol uitsluitend goede vetten. Ik heb al horen fluisteren dat dit hét superfood wordt van 2015! Dat gezonde vetgehalte bracht mij op een idee. Ik paste mijn duivels lekkere brownies recept aan en verving de boter door avocado. Briljant! Voeg daar een scheutje Ecuadoriaanse avocado olie aan toe en het resultaat: fluweelzachte guilt-free brownies! Deze kun je rustig elke week bakken!

Brownies - beeld credits Fresh Chain ©



Recept Guilt-free brownies ©


Ingrediënten:
100 gram avocado (1 avocado is meestal voldoende)
2 eieren
2 eetlepels Mira avocado olie
100 gram cacao
100 gram patent tarwebloem (zie tips)
8 gram bakpoeder
snufje zout naar smaak of wens
100 gram pure chocolade 80% cacaogehalte
extra nodig: bakvorm of ovenschaal, bakpapier 

Bereiding:
Verwarm de oven bijtijds voor op 175-180 C stand hetelucht (geen hetelucht, hanteer dan een hogere temperatuur op normale stand).
Pureer de avocado in de keukenmachine en voeg er vervolgens de eieren en 1 eetlepel avocado olie aan toe. Pureer en meng tot een mooi en egaal mengsel.
Zeef de cacao, de bloem en het bakpoeder en naar wens het zout en meng het met de garde door elkaar.
Smelt de chocolade au bain Marie. Doe de chocolade daarvoor in stukjes in een kom en plaats de kom op een pannetje net kokend water. Het water mag daarbij de onderkant van de kom niet raken. Roer voortdurend tot alle chocolade is gesmolten.
Meng het bloemmensel met het avocadomengsel, 1 eetlepel avocado olie en de gesmolten chocolade en meng het vlug tot een egaal beslag.
Bekleed een bakvorm of ovenschaal met bakpapier en stort het beslag hierin.
Bak de brownies in ca. 45 minuten gaar.


Agave siroop ©

Minder suiker

Deze brownies zijn niet alleen vetvrij, maar ook vrij van toegevoegd suiker (let op: de chocolade kan wel suiker bevatten, dit is afhankelijk van jouw keuze voor chocolade). Ze zijn daarom minder zoet dan je misschien gewend bent. Natuurlijk kun je suiker aan het beslag toevoegen. Wel graag wat zoeter maar liever geen suiker? Gebruik dan eens honing of agave siroop. Een donkere en smaakvolle siroop gemaakt van het sap van de agave (een cactusachtige plant die in Mexico groeit). Een natuurlijk alternatief voor suiker dat geschikt is voor vegetariërs en veganisten. Agave siroop bevat wel veel koolhydraten (75 gram per 100 gram) en bestaat voor een groot deel uit fructose. Agave is overigens een stuk zoeter dan suiker, voeg dus niet teveel toe want anders vallen de brownies misschien een stuk zoeter uit dan je van tevoren bedacht had. In mijn kerst foodiebox zat een fles agave siroop van Melvita, het merk dat je wellicht al kent van honing. Melvita heeft verschillende biologische siropen in het assortiment, waaronder bijvoorbeeld ook rijststroop. Rijststroop gebruik ik graag, bijvoorbeeld voor het op smaak brengen van sauzen. Probeer het eens!

Tips:
Liever glutenvrij? Vervang de tarwebloem gerust door amandelmeel of ander glutenvrij meel. Je kunt bloem of meel ook helemaal weglaten. De brownies worden dan heel luchtig en zijn minder lang houdbaar (maximaal 2 dagen).
Liever geen ei? Vervang de eieren door 100 gram gepureerde banaan.
Kijk ook eens bij mijn recept voor Duivels Lekkere Brownies voor variatietips.

Geniet!

Culinaire groet,
x Larisse 



*** De Kerstbox voor Foodbloggers bevat gesponsorde producten, waaronder de agave siroop van Melvita. Dit blog bevat puur mijn persoonlijke mening over de geselecteerde producten. De receptuur is van eigen hand en auteursrechtelijk beschermd. ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten