woensdag 4 februari 2015

Hoe bak je de perfecte klassieke cake?

Cakejes voor wensdag - foto credits ©Tiepes
Als ik ‘cake’ zeg, weet jij gelijk wat ik bedoel! In het Engels is cake juist meer een verzamelnaam voor gebak en taart. Maar als wij cake zeggen, dan bedoelen we dat plakje cake bij de koffie. Cake is simpel en lekker, je kunt er eindeloos mee variëren en je kunt het eigenlijk op elk eetmoment wel serveren, feestelijk of niet. Dat klinkt misschien een beetje cru, maar er zijn maar weinig dingen die én vreugde én troost brengen zoals cake dat doet. Het wordt steevast geserveerd op zakelijke of juist feestelijke recepties (voor de bitterbal), maar ook op begrafenissen. Het maakt dan zelfs niet uit of het een klef stukje cake is. We happen het dapper weg met een slok zwarte koffie en het absorbeert onze tranen. En zo heeft zelfs de klefste cake een doel. Laat dat beeld maar snel weer los, want natuurlijk maak je met het grootste gemak een heerlijke, fluweelzachte en luchtige cake!

Circus bruidstaart © Larisse

Ooit woonde ik in Amerika. Dat wat wij cake noemen, noemen ze daar ‘pound cake’ en dat verwijst naar het (van origine Engelse) recept: eieren, boter, suiker en meel worden in gelijke hoeveelheden toegevoegd: van elk een pond. In Frankrijk noemen ze dat overigens quatre-quarts en in België vier-vierden. Het is de meest klassieke cake en het recept werkt nog steeds perfect. Natuurlijk hoef je niet per se van alle ingrediënten een pond toe te voegen, maar in elk geval wel gelijke hoeveelheden. Ik hanteer bijvoorbeeld dit recept als uitgangspunt:

Klassieke cake

Ingrediënten:
200 gram boter
200 gram suiker
4 eieren (reken 50 gram per ei en gebruik grote eieren)
200 gram bloem
Natuurlijk kun je alle ingrediënten in een grote kom werpen en mengen, maar dan kom je straks van een koude kermis thuis. Volg deze basis instructies op en je bakt een heerlijke cake:

Zorg ervoor dat de ingrediënten op  kamertemperatuur zijn en meng deze in de volgorde die is aangegeven:
Eerst klop je de boter met de suiker, waarbij je de suiker niet ineens maar langzaam en in gedeelten toevoegt.
Vervolgens voeg je één voor één de eieren toe die je overigens eerst even klutst.
Tot slot voeg je, ook weer beetje bij beetje, de (gezeefde) bloem. 

Nog een klein trucje: je kunt een klein snufje zout aan de bloem toevoegen. Dat zorgt ervoor dat de romige botersmaak optimaal is. Liever zoutvrij, laat het zout dan weg.

Giet het beslag in een cakeblik en bak de cake op een redelijk lage temperatuur in ca. 1 uur gaar. De oventemperatuur en baktijd variëren een beetje per oven. Het kan dus zijn dat je de bereidingstijd en –temperatuur wat moet aanpassen aan je eigen oven. Hanteer 160°C als richtlijn (150°C als je met een heteluchtoven bakt) en controleer de cake na een baktijd van 45 minuten. Steek een satéprikker of breinaald in het midden van de cake. Als deze er schoon weer uitkomt, is de cake gaar. Easypeasy toch?

Nog wel even een aanvullende baktip: bij de meeste van mijn recepten, kijken de hoeveelheden niet zo nauw. Vaak zet ik er zelfs bij dat je de hoeveelheden naar eigen wens kunt invullen. Bij bakrecepten is dat anders. Daar kijken verhoudingen altijd heel nauw. Zorg dus voor een nauwkeurige weegschaal en weeg alles zorgvuldig af!
Soms doet de presentatie ook wonderen © Larisse

Natuurlijk kun je met het basisrecept eindeloos variëren en dat doe ik dan ook naar hartenlust. Qua variatie kun je in de eerste plaats denken vanuit de basis ingrediënten:

Boter
Natuurlijk kies ik hier graag voor (ongezouten!) roomboter, maar bij een koemelkallergie of lactose-intolerantie  kun je prima kiezen voor een plantaardige margarine. Zelf vind ik Wajang erg fijn. Het heeft een goede smaak en geeft een uitstekend bakresultaat. Wajang bevat wel lupine en is dus niet geschikt voor mensen met een lupine allergie.
Super lekker vind ik het om (een deel van) de boter te vervangen door bijvoorbeeld roomkaas, mascarpone, (vanille)yoghurt of kokos (melk of santen). Bij deze laatste twee moet je wel opletten dat de cake niet te vochtig blijft. Voeg zo nodig iets meer bloem toe.

Suiker
In een basis recept voor klassieke cake gebruik je kristalsuiker. Maar je kunt natuurlijk variëren in suikersoorten. Een donkere basterdsuiker geeft een ander resultaat dan een kristalsuiker of poedersuiker. Probeer eens wat je zelf het lekkerst vindt! Zo kun je het basisrecept voor klassieke cake heel gemakkelijk aanpassen, bijvoorbeeld aan wat je in huis hebt.

Eieren
Inherent aan mijn expertise, bak ik vaak cakesoorten die vrij zijn van ei. Eigenlijk vind ik dat stiekem vaak zelfs lekkerder. Maar in het klassieke recept voor cake, waar ik in dit blog vanuit ga, is ei onmisbaar. Nu kun je het ei toevoegen zoals aangegeven in de basis instructies hierboven. Maar het kan ook anders: scheid de eiwitten van de dooiers en voeg deze apart toe, waarbij je de eiwitten eerst stijf klopt. Zo krijg je een heel ander bakresultaat, super leuk! Eerder deelde ik bijvoorbeeld al eens mijn recept voor Indische cake, weet je nog? Naast wat andere variaties op het basisrecept, is dit een super leuk recept om de klassieke cake eens een leuke twist te geven.

Bloem
Ik gebruik graag patent tarwebloem van een mooie kwaliteit (bijvoorbeeld echt bij de molenaar gehaald). Cakemeel werkt natuurlijk ook prima. Ik gebruik eigenlijk geen zelfrijzend bakmeel. Als je het nodig vindt om een extra rijsmiddel toe te voegen (of wanneer het recept er door aanpassingen om vraagt), voeg dan bakpoeder toe aan de bloem. Wanneer je het zelf toevoegt, bepaal jij hoeveel je toevoegt. In zelfrijzend bakmeel is de verhouding al voor je bepaald en dat is niet altijd even gunstig.
Glutenvrij bakken? Gebruik dan een glutenvrij meel maar voeg dan wel een rijsmiddel toe. Natuurlijk kun je ook anderszins variëren met het meel dat je gebruikt. Amandelmeel bijvoorbeeld, is echt super lekker. Glutenvrij ook nog eens, maar natuurlijk wel notenrijk ;-) Je hebt er mogelijk wel iets meer van nodig voor hetzelfde bakresultaat.
Geheimpje verklappen? Voeg aan de bloem een eetlepel maïzena toe voor een nog luchtiger bakresultaat!

Flyer 'Sterren van de hemel' kookboek ©

Voor wie toch liever ‘vrij van veel’ bakt, plaats ik volgende week een super recept voor cupcakes! Want natuurlijk kun je overheerlijk bakken zonder dat je ei, melk of zelfs maar gluten gebruikt, maar daarover lees je straks ook alles in mijn nieuwe kookboek ‘Sterren van de hemel’ dat in april 2015 verschijnt. Daarin vind je natuurlijk heerlijke recepten voor je eigen (allergeenvrije) bakmeel en verrukkelijke cakejes en taartjes. Nog heel even geduld… (Bestellen kan natuurlijk al wel! Stuur een mailtje en reserveer een persoonlijk gesigneerd exemplaar!)

Variaties in smaak
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar met het basisrecept voor klassieke cake, kun je eindeloos variëren. Ik geef je een aantal van mijn favoriete tips, maar heb jij een leuke tip, laat het mij weten door een reactie achter te laten onderaan deze blog!

Extra vulling voor de cake!
Je kunt de cake wat meer body geven door deze te vullen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
fruit: bijvoorbeeld blauwe bessen, geraspte of kleingesneden appel met kaneel, kersen, partjes mandarijn met kardemom, ananasstukjes met geraspte kokos, gedroogd fruit in stukjes of gestoofde peren die je in het geheel in de cake laat zakken
noten, zaden (maanzaad is leuk!) of pitjes
chocolade druppels

Extra smaak voor de cake!
Je kunt de cake op eenvoudige wijze meer smaak geven. Een paar voorbeelden:
Voeg wat citroenzest (geraspte citroenschil) en een eetlepel citroensap voor een wat frissere cake. Dat is helemaal heerlijk wanneer je dan ook nog een deel van de boter vervangt door roomkaas.
Vervang een klein deel van de bloem door cacao voor een hele eenvoudige chocoladecake.
Maak een kruidige cake door de toevoeging van gemalen kaneel, kardemom, kruidnagel en/of gemberwortel. Koek- en speculaaskruiden werken natuurlijk ook prima!
Voeg vanille toe of een scheutje rum (of wel daar rozijnen in).

Cake by Larisse ©

De cake vullen!
Weet je dat zo’n basiscakerecept uitstekend geschikt is voor het maken van een feestelijke taart? Verdubbel het recept, bak de cake niet in een cakevorm maar springvorm waarbij je met bakpapier opstaande randen maakt, zodat de cake goed kan rijzen. Snijd de cake in verschillende lagen en bestrijk elke laag met vulling. Versier tot slot ook de bovenkant van de cake. Nog een paar leuke tips voor mijn ultieme cakevullingen:

Aardbeien en slagroom©:
Super gemakkelijk en daarom echt in een handomdraai te maken deze aardbeien feesttaart! Klop de slagroom zelf stijf met suiker (gebruik geen spuitbus) en maak de slagroom zo nodig wat steviger door klopfix of mascarpone toe te voegen (dit is vooral handig wanneer je de taart eerder maakt dan je hem wil serveren). Bestrijk elke laag met slagroom en leg daar gehalveerde aardbeien op. Serveer ook de top met slagroom maar gebruik daar hele aardbeien.
Iets minder gemakkelijk, wel heerlijk en prachtig: pureer een deel van de aardbeien en meng dit door de geklopte slagroom.

Roomkaasvulling©:
Meng (zachte) roomkaas (bijvoorbeeld Philadelphia) met (niet te veel) poedersuiker en citroenzest. Mix het met de mixer en gebruik het als vulling en/of als topping!

Droomvulling©:
Breng 300 ml slagroom tot net aan het kookpunt en giet het over 300 gram pure chocolade (gebruik 125 ml slagroom voor 300 gram witte chocolade!) en roer het net zo lang door tot de chocolade helemaal gesmolten is. Laat het afkoelen en klop het dan nog even met de mixer. Heerlijk als vulling én topping.

Mascarponevulling©:
Meng mascarpone met limoensap en –zest of Cointreau. Bestrijk elke cakelaag eerst met wat jam en vervolgens met de mascarponevulling.

Mergpijpjesvulling©:
Klop slagroom stijf en mix er een deel mascarpone door. Hak mergpijpjes in kleine stukjes en meng dit door het roommengsel. Joepie! Wat een feest!

Meesterwerk voor Anna by Larisse ©

Ik weet het niet, maar ik vermoed dat jullie hier wel wat mee kunnen! En zo niet, trek aan de bel! Dan verzin ik weer iets creatiefs ;-) Want misschien wist je dit niet… maar ooit startte ik mijn bedrijf met patisserie ;-) Van cupcake tot bruidstaart en vrij van veel tot alles erop en eraan. Wat een feest!

Geniet!

Culinaire groet,



x Larisse



Ps: volg mijn Facebookpagina voor nóg meer inspiratie! 

***Super leuk als je van mijn recepten geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing!***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten