donderdag 15 oktober 2015

Stoofpeerweer - variëren met peren

Peren pluk tijd ©

Brrr wat is het koud buiten! Ik heb mijn winterjas weer aan en trok zelfs al eens een sjaal over mijn oren. Fietsende dorpsgenoten gaan gehuld in muts, sjaal én wanten. We zijn het niet meer gewend die koude dagen. Maar er schijnt licht aan de horizon, want ... De peren worden geplukt! Het is weer de hoogste tijd om stoofpeertjes te maken. Heerlijk! Ik kan daar zo van genieten! Steek ik ondertussen de houtkachel aan en wat kaarsjes en dan is de herfst opeens weer heel gezellig. Echt Hollands knus stoofpeerweer!

Stoofpeer uit #Sterrenvandehemel
Beeld: Ben Deiman ©

Een klassiek recept voor stoofperen vind je in mijn kookboek 'Sterren van de hemel' op pagina 186/187. Maar ik ben dol op variëren. Probeer het ook eens:

Perenboom ©

Variëren met peren


Variatietip voor stoofpeertjes: 
Stoof de peertjes gaar in rode wijn met een scheut vlierbloesemsiroop ​en (appel)diksap en voeg steranijs en parten sinaasappel toe. Echt heerlijk en niet zo zoet.

Peertjes stoven zonder wijn:
Stoof de peren in water (eventueel gedeeltelijk appelsap zonder toevoegingen) met citroensap, een scheut vlierbloesemsiroop (zie boven), saffraandraadjes (voor een mooie gele kleur), een stukje gemberwortel, een vanillestokje óf een zoethoutstokje en steranijs.


Winter 2009 ©

Kom maar op met die winter! Ik ben er klaar voor! Jij ook?

Geniet!

Culinaire groet,
x Larisse


*** Super leuk als je van mijn blogs geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht (soms ook van anderen) en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing! Wil je naar een recept, tip of beeld verwijzen, vraag het dan even! ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten