maandag 22 juni 2015

De zomer komt er aan! - Mijn ultieme buiten kook tip, mis 'm niet + recepten!


Zomer in aantocht!
Het regent dat het giet, maar niet getreurd: de weerberichten beloven wekenlang zomers weer! Echt waar! Als buiten-kookfanaat ga ik straks helemaal los. Waar mogelijk, bereid ik echt alles buiten. Van heel eenvoudig: één pannetje champignons met ui op één pitje, tot eindeloos slow smullen: een groot stuk varkensschouder 12 uur lang in de smoker. Ik ga compleet uit mijn culinaire bol. Nu moet ik eerlijk zeggen, voor buiten koken hoeft het wat mij betreft geen zomer te zijn. Wist je dat alle buiten-kookfoto's voor 'Sterren van de hemel' hartje winter zijn gemaakt? In november en december kookte ik buiten de sterren van de hemel en de koken op hout fotoshoot vond zelfs plaats tijdens de eerste heuse najaarsstorm. Zie je niets van ;-) Maar straks weer in de zomer zwoelte op mijn blote voeten in de tuin, ja, dat heeft beslist ook wat!


Stoofpot uit 'Sterren van de hemel' ©
Heel graag inspireer ik je om ook vooral buiten aan de slag te gaan. Dat kan echt heel eenvoudig hoor. Je hoeft beslist geen grote smoker te kopen (de mijne kocht ik trouwens voor een tientje tweedehands online) en uren te slowcooken. Simpel is vaak juist heel erg leuk. Ook mijn tuin is maar heel klein (ja echt waar!) en dus ga ik graag op zoek naar iets wat praktisch is en laagdrempelig. Omdat ik buiten koken graag voor iedereen mogelijk maak.

Wat mij betreft, is er deze zomer een absolute must-have op buiten-kookgebied, die ik graag met je deel! 


Stoken op weinig hout (wat de hond uit het bos haalt bijvoorbeeld)

Met stip op nummer 1 in mijn tuin: De COOX 
De COOX is een fantastisch kooktoestelletje met een prachtige missie. Een kleine stoof die brandt op weinig hout. Serieus: op 3 aanmaakhoutjes kook je een heel gerecht! Geloof mij, ik heb het getest. Veelvuldig. Want eenmaal in mijn handen, was ik werkelijk direct verkocht. Een buiten kooktoestel dat ook ik in luttele seconden aansteek. Ik ben dan wel een buiten-kookfanaat, maar als ik met briketten of gas in de weer moet, kijk ik rustig manlief aan, knipper wat met mijn wimpers en werp hem mijn liefste lach. Briketten en gas zijn niet mijn vriendjes. Maar geef mij een stapel hout en ik ben in mijn element. Ware het niet, dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om dagelijks hele stapels hout weg te branden. Niet goed voor de natuur, niet goed voor het milieu en eigenlijk ook niet zo goed voor mijn luchtwegen.


De COOX, het ultieme buiten kookstoofje ©

En kijk, dat brengt mij dus direct bij het fantastische verhaal achter deze COOX: dit 'kookstoofje' is juist om die reden ontwikkeld! Want wist je dat wereldwijd miljarden mensen dagelijks op vuur koken? En wist je dat dit een enorme impact heeft op het klimaat, het milieu, de natuur maar ook de gezondheid? Ik schrok er echt van, toen ik het hoorde. Jaarlijks sterven miljoenen mensen - met name vrouwen en kinderen! - aan de gevolgen van koken op (open) vuur. In arme landen koken mensen binnen op vuur. Zij stoken veel hout omdat zij vaak voor veel mensen moeten koken en ademen dagelijks de rook in - met alle gevolgen van dien. 


Wereldwijd kookt men veel op hout ©High Dessert Journal

De COOX lost dit probleem op. Nu ja, niet direct bij miljarden mensen wereldwijd natuurlijk, maar je moet ergens beginnen. Een begin is gemaakt en jij kunt helpen om deze missie als een lopend vuurtje (tja..) te doen spreiden. Ik vertel je hoe:


Gebruik echt weinig hout in de COOX! ©

De COOX is nu ook verkrijgbaar in Nederland. Het is een super leuk en handig kooktoestel voor in elke tuin en zelfs op een terras of balkon. Al moet je natuurlijk wel altijd veilig blijven stoken hè! Koop dus zo'n COOX, bestel hem nu direct, want woensdag breekt de zomer los en kun jij dus ook gelijk je keuken naar buiten verplaatsen. 

Ik hoor je denken: ja, super leuk, maar wat hebben mensen in arme landen daar nu aan? Dat ga ik je vertellen: als jij hier in Nederland een COOX koopt, steunt Hier Klimaatbureau een gezin in een arm land met een COOX. Hier een COOX, daar een COOX, hoe fantastisch is dat? 

En nee, ik heb geen aandelen, maar je weet: ik steun graag een prachtige missie. Helaas weet ik wat het is om te leven met een groot verlies en als ik een ander gezin, waar ook ter wereld, kan helpen om dat te voorkomen, dan doe ik het. Met heel mijn hart. En ik hoop jij ook.

Ben je, zelfs nu, nog niet helemaal overtuigd - de COOX vraagt immers wel een kleine investering want het toestelletje kost € 119 - dan vertel ik je ook graag nog dat het echt waanzinnig leuk kookt. Koken wordt weer een beleving en één die je heerlijk samen, in de buitenlucht, kunt delen. 

(zo ziet dat er uit -> druk op play knop)



Het koken op de COOX doe je in een pannetje. Gebruik niet je mooiste, duurste pan, maar een oude en goedkope. Haal er één in een goedkope huishoudwinkel of beter nog, op de rommelmarkt (ja ja, het is weer seizoen). Zo geef je oud keukengerei ook nog een tweede leven en ben je helemaal goed bezig. In het pannetje bereid je echt van alles: groenten, garnalen, soep, pasta, echt wat je maar wilt. `


De COOX is geen bbq maar een kookstoofje ©
Ik deel graag twee heerlijke en super simpele mini recepten voor de COOX beginner!


Recept: Champignons & ui op de COOX

Ingrediënten:
250 gram champignons
1 ui
2 eetlepels olijfolie (of andere plantaardige olie zoals koolzaadolie)
grof gemalen peper, bijvoorbeeld citruspeper (verkrijgbaar in de supermarkt)
2 eetlepels verse tuinkruiden bijvoorbeeld rozemarijn of oregano
zout naar smaak
klontje room boter óf een scheutje cognac of sherry

Borstel de champignons schoon en snijd ze in kwarten.
Snijd de ui in ringen en halveer deze.
Verwarm het pannetje op de COOX en schenk er dan de olie in.

Voeg, als de olie warm is, de champignons en ui toe.
Bestrooi het geheel met de peper en de tuinkruiden. 
Laat de champignons en ui heerlijk bruin bakken op het COOX vuurtje.
Voeg pas op het laatst naar wens wat zout toe, alleen indien nodig.
Maak het mini gerechtje af door op het eind een klontje roomboter toe te voegen en nog even te laten smelten óf een scheutje cognac of sherry erover te schenken.
Serveer met brood. Heerlijk als ontbijt of lunch!


Gamba's in chilisaus op de COOX ©

Recept: Gamba's in chilisaus op de COOX

Ingrediënten:
300 gram garnalen (die had ik toevallig in de vriezer, gebruik gerust kip of groenten als maiskorrels, bonen, paprika)
1 teen knoflook
3 bosuitjes
2 eetlepels olijfolie (of andere plantaardige olie)
1 eetlepel gemengd sesamzaad (zwart + wit), optioneel
3 eetlepels chilisaus
50 gram taugé
half bosje koriander
3 snackkomkommers
indien nodig: scheutje water
Om bij te serveren: gekookte rijst of plat brood

(Als het vuurtje goed brandt, wordt het pannetje lekker heet -> druk op play)






Gebruik je garnalen uit de diepvriezer, laat deze dan in een vergiet onder koud stromend water ontdooien, laat ze goed uitlekken en dep ze wat droog.
Kies je voor kip: snijd de kipfilet dan in reepjes.
Liever groenten: bereid de groenten voor: pitjes, steeltjes verwijderen, zo nodig afspoelen, klein snijden. Doe wat je nodig acht!

Snijd de knoflook in plakjes.
Snijd de bosui in ringetjes en houd een klein handjevol apart voor garnering.

Verwarm het pannetje op de COOX en schenk er dan de olie in.
Voeg, als de olie warm is, de knoflook, bosuitjes en het sesamzaad toe. Roerbak dit even tot de knoflook en bosuitjes glazig zien en voeg dan de garnalen en de chilisaus toe.
Roerbak het geheel tot de garnalen gaar zijn.
Snijd ondertussen de komkommers in plakjes

Ik plukte mijn komkommers van eigen plant!©

Roerbak de taugé nog één minuut mee en bestrooi het gerecht vlak voor garneren met de achtergehouden bosui en de koriander.
Serveer met rijst of plat brood!


Garneer met koriander en bosui ©
Ook in Radio Culinair besteedde ik aandacht aan de COOX. De uitzending luister je terug via mijn website
Meer informatie over de COOX of waar je deze kunt bestellen lees je op de website van het Hier Klimaatbureau.

(Kijk, wat een heerlijke beleving! -> klik op play:)




Blijf stralen en geniet!

Culinaire groet,
x Larisse

***Opmerking: Ik ontving een COOX demo kooktoestelletje om een paar weken uit te proberen. Het schrijven over de COOX was geen must  maar mijn eigen keuze omdat ik vind dat dit een heel fijn kookstoofje is met een prachtige missie die ik graag steun. Mijn verslag van dit bijzondere kookstoofje bevat puur mijn persoonlijke mening. Op deze tekst, receptuur en beelden berust auteursrecht. Wil je naar een recept, tip, tekst of beeld verwijzen, neem dan even contact met mij op!***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten