woensdag 23 september 2015

Champignonburger Asian Style


Champignonburger Asian Style ©

De herfst is culinair gezien natuurlijk wel een geweldig seizoen. Van appel tot stoofpeer en walnoot tot paddenstoel. Heerlijkheden te kust en te keur en inspiratie 'all over the place'. De herfst maakt het ons wat dat betreft gemakkelijk. Prachtige herfstgroenten, fruit, noten en paddenstoelen in overvloed. Dat nodigt uit tot koken en maakt het bovendien extra gemakkelijk om vlees eten ook eens een dagje over te slaan. Dat is niet alleen gezond voor mens en dier, maar ook voor het milieu.


© Koolen Champignons

Ik eet minimaal twee dagen in de week vlees noch vis en gebruik op die dagen groenten als bron van culinaire inspiratie. Officieel ben je dan een 'flexitariër' (dat is iemand die één of meer dagen per week geen vlees eet). Vaak is dat een bewuste keuze maar soms ben je onbewust flexitariër en doe je puur op gevoel iets goeds. Ik vind het in de eerste plaats gewoon erg lekker en ook belangrijk om gevarieerd te eten. De ene dag vlees, de andere dag vis en de volgende dag alleen groenten, al dan niet aangevuld met pasta, quinoa, rijst of noedels.

De herfst is een paddenstoelenseizoen bij uitstek. Champignons, kastanjechampignons, portabella, cantharel, trompette de la mort, roze oesterzwam, ik ben dol op paddenstoelen in alle soorten en maten. Heerlijk in een herfstgerecht en zeker ook in een vegetarisch gerecht. In Nederland worden al deze soorten en meer geteeld. Extra reden dus om hier wat heerlijks mee te maken. 

Wanneer ik een vegetarisch gerecht bereid, denk ik echt vanuit het pure product. Ik ga niet op zoek naar vleesvervangende producten. Dat is misschien wel een beetje de aard van het beestje: in alle recepten die ik ontwikkel, denk ik altijd vanuit smaak en een culinaire beleving. Ik neem pure producten als basis en verzin daar iets lekkers mee. Toch liggen er steeds meer vleesvervangende producten in de winkel. Ik testte deze week de champignonburger van Koolen Champignons. Koolen Champignons is een bedrijf dat continue bezig is met het bedenken en ontwikkelen van heerlijke variaties met paddenstoelen.


Champignonburger Koolen Champignons ©
Zelf maak ik met regelmaat heerlijke groenten burgers en dikwijls gebruik ik dan portabella (en dan gewoon de hele champignon). Ik was dan ook best nieuwsgierig naar deze champignonburger die ik in de #Foodybox vond. De champignonburger lijkt weliswaar eigenlijk alleen qua uiterlijk op een 'echte' burger, de smaak verraste mij beslist. Best lekker. De burger blijft bij bereiden bovendien echt goed in vorm en bakt gemakkelijk en snel gaar. Slechts vier minuutjes in de pan met een klontje roomboter of een scheutje olie (of 6-8 minuten in de voorverwarmde oven op 180 °C) is voldoende. Kind kan de was doen! En met een beetje hulp ook vast wel de burger bereiden ;-) 


Klein minpuntje vind ik dat de burger behoorlijk wat allergenen bevat: melk/lactose, ei, (wal)noten, tarwe en soja. Bovendien staat er een kruisbesmettingswaarschuwing op voor noten en pinda. Het valt mij op dat dit vaak zo is met vleesvervangende producten. Te vaak bevat zo'n product in elk geval soja of lupine, gluten en meer. Toevoeging van deze allergenen maakt de burger ongeschikt voor een groot deel van de mensen met een voedselallergie of coeliakie (glutenintolerantie) en dat is jammer. 

Voor wie probleemloos van deze allergenen geniet, is de burger een leuke tip. De walnoten zorgen voor een prettige 'bite' en de smaak combinatie met champignon, geitenkaas, honing en tijm is beslist goed gekozen. Serveer de burger bijvoorbeeld op een broodje met een salade van biet of maak mijn variatie van champignonburger met een Aziatische twist!


Champignonburger Asian Style ©

Recept: champignonburger Asian Style©

Ingrediënten (voor 2 personen):
50 gram sperziebonen
100 gram bloemkool in roosjes
125 gram egg noodless (bijvoorbeeld Go-tan)
een klont roomboter of 2 eetlepels olijfolie

2 champignonburgers (Koolen Champignons)
100 gram taugé
1/2 komkommer in repen gesneden
Voor de pindasaus*:
3 eetlepels arachide olie
1 sjalot, gesnipperd
1 teen knoflook, fijn gesneden
1 theelepel goela djawa (palmsuiker)
150 gram pindakaas
een flinke scheut kokosmelk
een scheut melk
1 eetlepel sambal (of naar smaak)
2-3 eetlepels ketjap (of naar smaak)
1/2 theelepel djahé (gemalen gemberwortel) (of naar smaak)

Bereiding:
Stoom de sperziebonen en bloemkool gaar in een stoomkoker (of kook beetgaar). Serveer de groenten afgekoeld.
Week de egg noodles 5 minuten in kokend water.
Bak de champignonburgers 2 minuten aan weerszijden of tot gaar in een klontje boter of 2 eetlepels olijfolie.

Van de pindasaus:
Verwarm de arachide olie in een steelpan en bak de sjalot en knoflook daarin glazie. Voeg de goela djawa toe en roer tot deze is opgelost.
Voeg de pindakaas toe, roer goed door en voeg dan in gedeelten een flinke scheut kokosmelk en een wat kleinere scheut melk toe.
Roer goed tot alle (kokos)melk is opgenomen en voeg zo nodig nog wat extra (kokos)melk toe om de saus de gewenste dikte te geven.
Voeg naar smaak sambal, ketjap en djahé toe en roer het geheel goed door. Laat de saus maar kort en op laag vuur koken en serveer de saus warm. 

Serveren:
Schik de noodles in een bakring en verwijder de ring.
Leg de burgers op de noodles en garneer met taugé. Schep er een eetlepel pindasaus op.
Serveer de groenten en komkommer apart met pindasaus.

*** De burgers van Koolen champignons bevatten melk/lactose, ei, (wal)noten, tarwe en soja. Dit recept bevat pinda, melk, soja. In 'Sterren van de hemel' vind je een recept voor 'nuts about ya',  een pindavrije satésaus die ook vrij is van overige allergenen.***

Geniet!

Culinaire groet,
x Larisse

*** Super leuk als je van mijn blogs geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht (soms ook van anderen) en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing! Wil je naar een recept, tip of beeld verwijzen, vraag het dan even! De champignonburger van Koolen Champignons is een product uit de #Foodybox en is kosteloos beschikbaar gesteld om te testen. Het schrijven en de inhoud van dit blog is mijn eigen keuze en mening! ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten