maandag 21 september 2015

Boerenkool met worst pie


Boerenkool met worst pie ©

Bladerdeeg en quiche- en piedeeg zijn eigenlijk super gemakkelijk om zelf te maken. Toch doen we het niet altijd. En zelfs al maak ik eigenlijk altijd alles zelf (tot mijn kruidenmengsels aan toe), één van de weinige dingen die ik in drukke tijden graag eens in mijn koelkast of vriezer verstop, is kant en klaar deeg voor een hartige taart of een pie. Niet omdat ik het zo lekker vind, maar vooral vanwege het gemak waarmee ik in een handomdraai een verse pie of quiche kan maken voor het avondeten. Zo af en toe vind ik dat echt ideaal. Gemak dient immers de mens en alhoewel ik 'kant en klaar' beslist niet toejuich, zo'n kant en klaar deeg vind ik nog best kunnen. Zeker als je het vult met veel verse ingrediënten.

Daarbij is smaak natuurlijk wel belangrijk. En daar loopt het snel spaak en valt zo'n kant en klaar deeg vaak door de mand. Ik ben er (of eerlijk gezegd: was er tot voor kort) niet in geslaagd om een goed kant en klaar deeg voor hartige taart te vinden. Misschien was ik te kritisch? Nu ja, wat eten betreft mag je best een beetje kritisch zijn. Ik vind bijvoorbeeld dat een komkommer best krom mag zijn, maar wat smaak en samenstelling betreft blijf ik graag kritisch. 

Boerenkool met worst pie ©

Nu ontving ik afgelopen weekend een #Foodybox herfsteditie. - De #Foodybox is een box die ik als culinair schrijver een aantal maal per jaar ontvang. De box zit vol speciaal geselecteerde food producten om te testen, te proeven en over te schrijven. - Eén van de producten in de box is een vers quiche- en taartdeeg van Tante Fanny. En laat ik nu net van plan zijn om een hartige taart (pie) te maken!

Pie met deeg van Tante Fanny ©
Met de r in de maand en de regen die regelmatig op het venster tikt, heb ik gelijk weer zin in boerenkool met worst. Ik vond een heerlijke boerenkool variant: babyboerenkool. Jong boerenkoolblad met een zachte en aardse smaak. En bij de kaasboer (die ook nog worst verkoopt) kocht ik een echte verse rookworst. Samen met het quiche- en taartdeeg van Tante Fanny maakte ik er een briljant lekkere 'boerenkool met worst pie' van en ik ben echt super enthousiast! Het deeg is heel gemakkelijk in gebruik en geeft een prachtig bakresultaat. Het is al in een cirkel gesneden, waardoor je het heel gemakkelijk in de vorm legt en geen deegresten hoeft weg te gooien. De smaak is erg goed. Het deeg is luchtig en zeker niet vet en wordt lekker knapperig. Het deeg is bovendien veganistisch en bevat alleen het allergeen tarwe.

Boerenkool met worst pie uit de bakvorm ©

Recept: boerenkool met worst pie


Ingrediënten: voor 1 pie, hoofdgerecht voor 2-3 personen
1 rol quiche- en taartdeeg, bij voorbeeld van tante Fanny 
1 dessertlepel grove (Groninger) mosterd
1 eetlepel paneermeel
2 + 2 eetlepels geraspte mozzarella
50 gram pancetta in dunne plakjes
1 eetlepel olijfolie
1 sjalot, fijn gesnipperd
40 gram baby boerenkool
2 eieren
125 gram zure room
1/4 theelepel grof gemalen peper
1/2 theelepel pimentón (gerookt paprikapoeder, of gebruik zoet paprikapoeder)
1 rookworst, voorgegaard, in plakjes gesneden
extra nodig: quiche bakvorm, vulling voor blind bakken

Bereiding:
Verwarm d
e oven voor op 180°C, stand hetelucht.
Rol het quiche- en taartdeeg uit met het bijgeleverde bakpapier en leg het met bakpapier en al in een geribbelde quiche bakvorm. Druk het deeg mooi in vorm en prik er met een vork gaatjes in. Bedek het deeg met een nieuw vel bakpapier en stort daar de blind bak vulling op.
Plaats de bakvorm in de oven en bak de bodem 15 minuten blind voor. Haal de bakvorm aan het einde van de voor-baktijd uit de oven en verwijder de blinde vulling.
Bestrijk de bodem met de mosterd en strooi er paneermeel over. Strooi er vervolgens 2 eetlepels geraspte mozzarella over en verdeel daar de plakjes pancetta op.
Verwarm de olijfolie in een wok en voeg de sjalot toe. Bak deze glazig en voeg dan de boerenkool toe. Roerbak deze heel kort mee waarbij je de boerenkool voortdurend omschept. Haal de wok zodra de boerenkool begint te slinken, direct van het vuur. Schep de boerenkool in de quichevorm , op de pancetta.
Kluts twee eieren en voeg daar de zure room en de specerijen aan toe. Meng het geheel goed met de garde en giet het in de quichvorm, over het boerenkoolmengsel.
Verdeel tot slot de plakjes worst over de vulling en strooi daar de twee resterende eetlepels geraspte mozzarella over. 
Plaats de schaal terug in de oven en laat deze gedurende 20-25 minuten garen. 
Haal de pie, als de vulling gaar is, uit de oven en laat deze even rusten alvorens je hem uit de vorm haalt en aansnijdt.

Tips:
Gebruik als vulling om blind te bakken bijvoorbeeld gedroogde bonen, ongekookte rijst (bij peulvrucht allergie) of speciale blindbakbonen (verkrijgbaar bij de kookwinkel). Laat de blinde vulling goed afkoelen na gebruik. Bonen en rijst kun je behoorlijk wat keren gebruiken. Doe de bonen na het bakken in een washand of sok en leg deze in je nek als je een pijnlijke nek hebt. Werkt super!

***Tante Fanny quiche- en taartdeeg bevat tarwe/gluten. Dit recept bevat tarwe/gluten, melk/lactose en ei***

Liever eivrij bakken? Maak dan de heerlijke quiche met tomaat uit een eerder blog

Geniet!

Culinaire groet,
x Larisse


*** Super leuk als je van mijn blogs geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht (soms ook van anderen) en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing! Wil je naar een recept, tip of beeld verwijzen, vraag het dan even! Het quiche- & taartdeeg van Tante Fanny is een product uit de #Foodybox en is kosteloos beschikbaar gesteld voor het schrijven van een recensie. Het schrijven en de inhoud van dit blog is mijn eigen keuze en mening! ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten