maandag 17 augustus 2015

Pizza & calzone (tips met receptuur uit 'Sterren van de hemel')


Pizza met kleurrijke aardappels ©

De beste pizza bak je op hout. Een houtvuur wel te verstaan. Of nog beter, in een op hout gestookte oven. Zelf heb ik al heel wat keren op een houtskool vuurtje pizza's gebakken in de tuin. 

Perfect houtvuur voor de pizza ©
Dat deed ik overigens al lang voordat we het voor de 'Sterren van de hemel' fotoshoot pizza's bakten. Maar ook die keer zat ik heerlijk in de tuin met een plank op schoot waar ik het deeg op uitrolde. Kijk, zo ziet dat er uit: 

Pizza voor Sterren van de hemel -
door Ben Deiman ©
Deze foto is genomen door de fantastische fotograaf van mijn kookboek 'Sterren van de hemel', Ben Deiman (Deiman Fotografie), tijdens de buiten fotoshoot in november! Ben maakt echt geweldige en unieke foto's. Dat maakt het kookboek beslist extra bijzonder!

Het was die dag overigens heel wat beter weer dan vandaag (op deze augustus dag regent het gewoon dat het giet en is het met 17 graden ronduit fris). Toch heb ik zin in pizza vandaag. Maar gezien de regen - ik ben dan wel fervent buitenkoker, in de regen een vuurtje bouwen, lukt helaas niet zonder afdakje - wordt het een oven pizza. Dat lukt overigens ook prima hoor. De oven gewoon goed heet zetten en de bakplaat (en pizzasteen als je die hebt) lang voor de pizza in de oven leggen, zodat hij al lekker gloeiend heet is.

Rol het deeg voor de bodem zo dun mogelijk, dan krijg je een heerlijke knapperige pizza. Daarbij geldt: hoe dunner de stok waarmee je rolt, hoe dunner het deeg. Heb je wel eens gezien hoe Turkse vrouwen een lahmacun (Turkse pizza) of gözleme (hartig Turks deeggerecht dat veel weg heeft van een dunne pizza maken? 

Gözleme ©
Het flinterdun uitgerolde gözleme deeg wordt bedekt met vullingen als spinazie, knoflook, lente ui en verkruimeld paneer (kaas) of gehakt, tomaat, ui en peterselie met paprikapasta. Ooit wil ik nog eens zo'n bolle bakplaat waar de gözlemes op gebakken worden. Maar ik vrees dat manlief dan lichtelijk op tilt slaat. Ik heb immers al 7 barbecues... ;-)

Turkse dames bakken gözleme op een bolle bakplaat ©
Vandaag maak ik een calzone, daar heb ik zo'n trek in. Zo'n calzone (= een dubbelgevouwen en rijkelijk gevulde pizza) is echt een traktatie. Het is een plaatje op het bord en echt zalig als je het open snijdt en de geuren van de heerlijke vulling walmen je tegemoet. Wel een beetje oppassen, want zo'n calzone bak je dubbelgevouwen en dat betekent dat hij binnenin echt gloeiend heet wordt. Een beetje het idee van een pastei. Je kunt er gerust een gaatje insteken voor het pakken, zodat de damp kan ontsnappen. 

Calzone door Daan* -©
Een calzone maken is echt niet moeilijk hoor. Ik maakte het regelmatig samen met Daan* en hij was erg goed in het maken van een calzone. De calzone op bovenstaande foto, maakte hij. Rol voor de calzone het deeg uit tot een ronde cirkel alsof je een gewone pizza maakt. Bedek de helft met vulling waarbij je de randen vrij laat. Klap vervolgens de andere helft dubbel over de vulling en druk de randen aan. Wil je zeker zijn dat het deeg tijdens het bakken niet open gaat, druk het dan aan met een vork of druk het deeg steeds met twee vingers tegen of deels over elkaar zodat het goed sluit en je bovendien een mooi patroon krijgt. Kijk, zo: 

Calzone vouwen - beeld uit 'Sterren van de hemel' -
door Ben Deiman ©
Regen maakt hongerig en de calzone vul ik vandaag met gehakt (wel eerst even braden en eventueel vet uit laten lekken), gerookte ham, tomaat, knoflook, kastanjechampignons, ui en kaas. Best een rijkelijk gevulde pizza dus, in tegenstelling tot anders. Bak ik een 'gewone' pizza, dan gebruik ik vaak maar een paar toppings. Rauwe ham, rode ui en geitenkaas bijvoorbeeld of beetgaar gekookte aardappels in plakjes met knoflook (zie foto bovenaan). Less is more! Maar een calzone nodigt uit tot net dat beetje meer qua vulling. En op zo'n regenachtige dag, heb ik daar ook gewoon zin in. 

Recepten voor een ultiem pizzadeeg (ook verrukkelijk glutenvrij deeg!), saus en heerlijke toppings vind je natuurlijk in mijn kookboek 'Sterren van de hemel'. Je vindt het boek in de boekenwinkel of bestelt hem persoonlijk gesigneerd in de webshop!

Buon appetito! 

Culinaire groet,
x Larisse

*** Super leuk als je van mijn blogs geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht (soms ook van anderen) en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing! Wil je naar een recept, tip of beeld verwijzen, vraag het dan even! ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten