zaterdag 15 augustus 2015

Bouw je eigen BBQ

Deze lucht nodigt uit tot buitenkoken! ©

Zo onderhand is het vast geen geheim meer dat ik een grote buiten-kookfanaat ben. In mijn nieuwste kookboek 'Sterren van de hemel' besteed ik een heel hoofdstuk aan buiten koken en ook in mijn blogs en in 'Radio Culinair' maak ik graag culinaire tripjes naar de tuin. Onlangs las ik op social media een quote van een chef die schreef dat een vrouw een goddelijk wezen is dat gaat klagen als je als man je zesde barbecue koopt. Ik heb er inmiddels 7 en ik klaag niet ;-) Ik heb een groot gas monster. Die kocht ik ooit gloednieuw voor een prikkie op marktplaats. De vorige eigenaar was er na twee keer braaien al op uitgekeken. Ideaal voor als je tussen de buien door even snel iets wilt 'braaien'. Dan heb ik ook nog een prachtige houtskool barbecue, die ik ooit cadeau kreeg. Heel mooi, maar gek genoeg de barbecue waar ik het minste op bereid. Ergens op een 'BBQ bucket list' staat nog een Saffire.

Maar eerlijk, mijn favoriete barbecues zijn eigenlijk de meest simpele: barbecues die je gewoon zelf kunt maken. Oh en de COOX natuurlijk. Niet echt een barbecue maar wel een ultiem buiten kookstoofje waar ik heel blij van word. Maar dat word ik van een zelf maak barbecue ook.


Ton met houtvuurtje ©

Absoluut favoriet op dit moment is mijn nieuwste aanwinst: een grote ton, eigenlijk een reuze verfblik uit een oude verffabriek. Een grote zinken emmer werkt overigens ook prima. Boor onderin rondom wat gaten, maak er een houtvuurtje in en laat het branden. Als de grootste vlammen zijn gedoofd, leg je een rooster op de ton en braai je naar hartenlust. 

Het vuur is goed op gang! Even wachten nog... ©
Door de gaten trekt de ton echt super goed en het vuur laait gemakkelijk op. Plaats je het te grillen gerecht te vroeg op het vuur, dan brandt het snel aan. Wacht dus eventjes tot er geen grote vlammen meer zijn. 

Heerlijk heet maar te veel vlam voor het grillen. ©

De ton functioneert overigens ook uitstekend als buitenkachel. Je verplaatst hem gemakkelijk en omdat hij niet al te groot is, kun je hem al snel in een niet al te grote tuin gebruiken. Echt een geweldige DIY BBQ al moet ik eerlijk bekennen dat ik mijn exemplaar cadeau kreeg van een handige bliksem ;-)


Ook een vuurschaal tover je in mum van tijd om tot een barbecue. Maak een hout of houtskool vuurtje of stook briketten. Plaats er een rooster op en laat deze eventueel rusten op wat bakstenen die je in de schaal plaatst en ... braaien maar. Snel, efficiënt en ideaal voor het bereiden van bijvoorbeeld pizza's op een pizzasteen maar natuurlijk ook voor het grillen en zelfs het wokken van groenten in een barbecue wok. Dan kun je het rooster zelfs achterwege laten.

De vuurschaal als barbecue ©

Super leuk vond ik ook de tip die ik op internet vond om van betonblokken een prachtige barbecue te maken. Echt een must-try! Dat wordt mijn achtste denk ik.... ;-) En natuurlijk zijn er nog tal van andere doe het zelf barbecue ideeën. Heb jij een leuke tip? Laat het mij dan beslist weten! 

In mijn volgende blog deel ik leuke barbecue tips en recepten voor wie 'braait' voor een grote groep!

Geniet!

Culinaire groet,
x Larisse


*** Super leuk als je van mijn blogs geniet! Maar vergeet niet: op alle teksten, recepten, culitips en beelden berust auteursrecht en is merkrechtbescherming Larisse® van toepassing! Wil je naar een recept, tip of beeld verwijzen, vraag het dan even! ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten