dinsdag 15 juli 2014

Kersenpap


Radio Culinair

Sinds enige tijd heb ik een wekelijks culinair item op de radio. Wat begon als een tijdelijke pilot, groeide al snel uit tot één van de best beluisterde radio items en met een team ontzettend fijne collega’s maak ik inmiddels wekelijks elke zaterdag tussen 11:00 – 11:30 uur ‘Radio Culinair’. Je luistert via de kabel (kabelnet 93.1MHz), via de ether (106.2 MHz en 105.1MHz) maar natuurlijk ook livestream via www.rtvbetuwe.nl (luister live). Radio Culinair wordt wekelijks op dinsdag en donderdag om 17:00 uur herhaald én gemiste afleveringen luister je bovendien blijvend terug via http://www.larisse.nl/nieuwsmedia/radio .


In de studio met collega's Cor & Dirk 
In Radio Culinair deel ik met jullie mijn leukste culinaire tips, weetjes en nieuwtjes, vertel ik over actuele culinaire zaken of ga op zoek naar vergeten lekkernijen. En we hebben natuurlijk plannen voor nog veel meer leuke dingen. Heb je tips, vragen of ideeën, mail dit dan gerust naar studio@rtvbetuwe.nl

Kersenpap

Enige weken geleden begon het Betuws kersenseizoen en natuurlijk had ik een doos prachtige kersen (ras Burlat) van mijn favoriete kersenteler De Oosterling, meegenomen naar de studio. Wat een feest! Er gaat niets boven die allereerste kersen! De culinaire ideeën vulden de studio en wij stuurden de heerlijkste kersenrecepten de ether in. Wie luisterde, heeft vast genoten. Ook collega Gijs (verantwoordelijk voor techniek en geluid) deelde een receptidee: Betuwse Kersenpap. Ik had er nog nooit van gehoord.

In de studio met collega's Gijs & Cor

Al mijn aanwezige collega’s vertelden echter heel enthousiast over de Kersenpap. Het blijkt een regionale lekkernij dat menig grootmoeder vroeger maakte. Reden temeer om op zoek te gaan naar het recept! Het was collega Gijs die het recept vond, precies op tijd voor mijn item over ontbijt afgelopen zaterdag! Nu moet ik er wel gelijk bij vertellen dat Kersenpap eigenlijk geen ontbijt is, maar een dessert. Maar ja, pap is pap en nadat ik het thuis had gemaakt, smulde manlief ’s ochtends doodleuk de restjes op.


Je moet er wel van houden denk ik. Zelf ben ik niet zo’n toetjesmens en ik moet dan ook eerlijk zeggen dat het aan mij niet zo besteed is. Wel erg leuk om te maken en te ontdekken, maar persoonlijk vind ik het wat aan de zware kant. Niet zo gek, want lees de ingrediënten maar eens van het authentieke recept:
500 gram kersen (ontpit)
250 gram suiker
3 theelepels kaneel
paar eetlepels water
1 liter melk
2 kopjes bloem

De kersen zet je met de suiker, het kaneel en eventueel wat water op een laag vuurtje op. Als je het een minuut of 20 zachtjes laat intrekken, wordt het een soort jam. Het ruikt verrukkelijk.
Ondertussen meng je de bloem met een beetje melk tot een glad papje en blijf je onderwijl roerend steeds wat melk toevoegen (totaal 1 liter).
Vervolgens zet je de pan met het kersenmengsel hoger en dan giet je scheutje voor scheutje het bloem-melkmengsel erbij. Zorg dat je goed blijft roeren, het brandt snel aan. Breng het geheel aan de kook, kook het even goed door en laat het dan afkoelen om koud als nagerecht te eten.

De ingrediënten zijn voldoende voor een hele volle pan. Nodig dus gerust je hele familie of straat uit om te komen proeven ;-)

Toen ik na de radio uitzending in de lokale Spar stond, werd ik door iedereen aan gesproken. Kersenpap, och dat bracht herinneringen terug. Ik geloof dat de hele kassa-rij wel wilde komen proeven ;-) Leuk om te zien dat zo’n recept zoveel beleving brengt.

Allergeenvrije Kersenpap

Om die reden zette dit gerecht mij natuurlijk onmiddellijk aan het denken. Het originele recept is rijk aan allergenen (koemelkeiwit, lactose en tarwe/gluten). Dat moet toch ook zonder kunnen? Het rook zo heerlijk in mijn keuken dat ik vol inspiratie aan de slag ging. Voor mijn allergeenvrije Kersenpap halveerde ik de hoeveelheid ingrediënten. Het wordt anders wel erg veel pap ;-) Ook voegde ik in verhouding wat meer kersen toe en liet ik het water achterwege omdat de kersen die ik gebruikte zo sappig waren.

Ingrediënten:
275 á 300 gram kersen (ontpit)
125 gram suiker
1 ½ theelepel kaneel
eventueel een paar eetlepels water
½ kopje tapiocameel (dat koop ik bij de toko, de natuurvoedingswinkel of zelfs op de markt bij de reformkraam)
½ kopje fijne maïsmeel (liever geen maïs? Rijstemeel werkt vast ook wel, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.)
500 ml dikke kokosroom (kies een merk zonder onnodige toevoegingen en allergenen)

Bereiding:
Zet de kersen met de suiker en het kaneel (en eventueel het water) op en kook dit op laag vuur gedurende 20-25 minuten totdat de kersen zo zacht zijn geworden dat je ze fijn kunt drukken met de pollepel en het sap van de kersen met het suiker een heerlijke siroop heeft gevormd.
Meng ondertussen het tapiocameel met het maïsmeel. Giet er telkens een beetje van het kokosroom bij totdat het een mooi beslag vormt.(totaal 500 ml kokosroom)
Zet de pan met het kersenmengsel wat hoger en giet daar scheutje voor scheutje het meel-kokosroommengsel bij. Zorg dat je goed blijft roeren, het brandt snel aan. Breng het geheel aan de kook, kook het even goed door en laat het afkoelen of serveer het warm.

Natuurlijk verschilt het recept wel iets van het authentieke recept, zowel in smaak als in stevigheid. Het leuke aan dit allergeenvrije recept, is dat je het kunt opstijven in een puddingvormpje om er zo een Mona-look-alike-toetje mee te maken!

Zoals altijd als ik iets nieuws ontwikkeld heb waarbij ik een objectieve mening nodig heb, ging ik ook dit keer met mijn tray met toetjes de straat rond voor een dubbelblinde proeftest. Je moet wel een toetjesmens zijn, maar als je dat bent, dan vind je Kersenpap dus heerlijk, zo ontdekte ik. 75% van de proevers vond bovendien het allergeenvrije recept beter smaken dan het originele recept! Minder zwaar, betere kersensmaak en over het algemeen een lekkerder recept. Ook vond met de licht korrelige structuur van de allergeenvrije pap (door het maïsmeel) lekker. Het doet wat aan griesmeelpap denken. Het smaakverschil is overigens iets kleiner wanneer de pap in de koelkast tot ijskoud is afgekoeld.

Nu ben ik natuurlijk ongelooflijk benieuwd naar jullie bevindingen! Wat zou het leuk zijn om te horen wat jullie van het allergeenvrije recept vinden. Maak het recept en deel je ervaringen hieronder of via de mail! Momenteel werk ik heel hard aan mijn nieuwe kookboek (waarover binnenkort meer…) en jullie mogen bepalen of het allergeenvrije recept een plaatsje in het kookboek verdient! Hoe leuk is dat?

Overigens loopt het kersenseizoen inmiddels bijna ten einde. Kun je geen mooie kersen meer vinden? Dit recept maak je ongetwijfeld ook probleemloos met bramen, bosbessen (lekker met vanille) en meer!
Kersenpap

Culinaire groet,

Larisse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten